Hem Krönika Så ser framtidens framgångsrika golfklubb ut

Så ser framtidens framgångsrika golfklubb ut

Fairway och golfboll

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för. 

Hur ser en framgångsrik golfklubb ut i framtiden?

Det var det jag gick och funderade på när jag häromdagen gick ut för att spela sex snabba hål med vintergreener på hemmaklubben Woodlands. Jag måste ha funderat lite för mycket på den frågan och för lite på golfen, för min hustru vann matchen.

Ingen minns

Med »framtid« tänkte jag i ett tioårs-perspektiv. Detta av två skäl. Dels för att konsumentbeteende vanligen förändras långsamt (med undantag för tekniska framsteg), dels för att ingen om 10 år kommer att minnas om jag hade fel.

Dan Persson, krönikör
Dan Persson

För den mer kameralt lagda kamraten, som ser all utveckling i kommersiell riktning som något katten släpat in, kan jag lugna er direkt. Vi kommer att ha medlemsägda traditionella golfklubbar i över hundra år till, troligen ännu längre. Och de kommer att vara lika underbart fantastiska som i dag och de kommer att attrahera sitt segment av kunder.

Framtidens golfklubbar kommer troligen att uppvisa en mer heterogen struktur där olika segment erbjuder olika tjänster för olika marknadssegment. Utifrån rubriken uppstår frågan hur man definierar framgångsrik. Jag väljer att använda KPI:er som hög beläggning, regelbundet återkommande kunder och en vinst på över tio procent av omsättningen, där hälften återinvesteras i bana och anläggning.

Det finns 18+12 hål av hög kvalitet där 18-hålsbanan är ritad så att det är enkelt att gå av efter 15 hål. Det finns en Toptracer-range med vindskydd och värme. Självfallet finns också en trevlig restaurang som är öppen 07–21 året runt och som också fungerar som kontorshub med svartfiber för de boende som jobbar hemifrån tre dagar per vecka.

Ett nav

Det finns flera typer av boende: hus för året runt-boende, hus att hyra, lägenheter för åretrunt-boende såväl som att hyra. Klubben fungerar som nav och är utlämningsställe för e-handel, livsmedelsbeställningar med mera.

Det finns gym, löpspår och på vintern skidspår. Det är den aktiva hälsointresserade kunden vi är ute efter. Det finns en kul lekplats för barn som bor på området, det vill säga den får inte vara utformad för att vara olycksfri då säker och kul inte går att kombinera. Här finns en liten fotbollsplan, en boulebana och en padelbana. (Den senare inköpt från något konkursbo.)

Miljön är utan ljud- och ljusföroreningar. Här ska man se stjärnor och slippa ljudet från däcken på elbilar som passerar för nära när man kontemplerar över vad som sägs på Donald Trumps begravning år 2035.

30 procent av intäkterna kommer från traditionell golf på banan. 70 procent av intäkterna kommer från allt det andra. Det finns ett hundratal Platinumkunder som betalar tjugo tusen kronor var och kan spela obegränsat med extrem tillgänglighet och många andra fördelar. Sedan finns några hundra standardmedlemmar som betalar för max tjugo rundor och en massa som bara har en till fyra rundor i sitt kundpaket.

Ett glas Pinot

Alla juniorer som bor permanent på anläggningen och i närliggande samhälle har fritt rangekort och betalar 900 kronor per år för golf. Mängden event på klubben är omfattande. Söndagskvällar under säsong följer vi världsettan Ludvig Åberg på en 300-tums HD-skärm i restaurangen med ett gott glas Pinot på bordet framför oss.

Kundgrupperna omfattar flera icke-golfare inom en halvtimme från anläggningen. Restaurangen kör catering, bröllop och 50-årskalas såväl som konferenser för närliggande företag. Dessa bokar också boende i mån av plats under säsong och när de önskar.

Samhällsutvecklingen gör att klubben är en så kallad »gated community« med kameraövervakning. Något jag själv skulle sett som ett Orwell-samhälle för mindre än tjugo år sedan men som jag nu uppskattar för att känna trygghet.

Ledningens fokus ligger på att skapa »ambiance«, kvalitet och personlig service där alla upplever sig sedda. Banan är en resortbana, det vill säga bred, inte för lång, med bra greener.

Klubbar på rätt väg

Vi har min namne Dan PerssonKnistad som ett av ett tjugotal exempel på något som kan bli som ovanstående. Det finns ett tiotal till som går i den här riktningen. Knistad har ett perfekt läge och är redan en bit på väg. Lydinge är ett annat exempel på där ett samhälle byggs runt golfen.

»Men idrotten då?«, ropar vännen av det kamerala slaget som förutsätter att Debet är mot fönstret för att få ihop bokföringen, självfallet med ett högrött ansikte och samma ansiktsuttryck som en mopedförare. Lugn, säger jag. Finns det bra vinster på verksamheten så finns det pengar till de som vill satsa mot elit och de nyttigare former av cocktailpartyn som handikapptävlingar utgör ingår i eventmixen så länge de är lönsamma.

Den framtida framgångsrika golfklubben kommer inte att vara ideell utan vara med och bidra med skatteintäkter till vård, skola och omsorg. Man tar sålunda sitt samhällsansvar. •

Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

Förbundet får med beröm godkänt – men bör återföra 47 miljoner till klubbarna

KRÖNIKA: »Ägarna, de ideella klubbarna, och kunderna, i form av de privatägda klubbarna, h…