För ett år sedan köpte Abacus inventarierna i ett broderi som var på väg att avvecklas. Det resulterade i ett lyft för försäljningen av kläder med broderade och tryckta logotyper.
Under flera år hade Abacus ett lyckat samarbete med ett broderi i Södra Sandby, några kilometer från modeföretagets huvudkontor i Dalby utanför Lund.
– Fördelen var framför allt närheten. Inte bara för att vi slapp fördyrande fraktkostnader utan också för att vi kunde ha så bra kvalitetskontroll på alla beställningar. Risken med brodyr är att det lätt kan gå fel. Ska man förklara saker i mejl eller över telefon finns risk för missförstånd, säger Alexandra Y Karlsson som är marknadschef på Abacus Sportswear som försett Sverige och stora delar av världen med snyggt som funktionellt golfmode sedan 1991.
När broderiets ägare 2019 ville pensionera sig slog Abacus till och köpte inventarierna i bolaget samtidigt som man anställde Katharina Sandberg som profilproduktsansvarig.
– Vi såg redan då att trenden med profilering var på väg upp. Våra designers åker regelbundet ut på idéresor och i New York noterade de att kunderna i några av de stora sportbutikerna erbjöds möjlighet att brodera sitt namn på plaggen de köpte. Detta är ganska vanligt i många större konceptbutiker i dag. Många köper inte bara en produkt i dag utan de vill också ha sitt namn på den eller för den delen en klubb eller event logotype. Vi såg att den trenden ökade kraftigt och därför bestämde vi oss för att köpa brodyrmaskinerna, säger Alexandra.
Nu står maskinerna i en av flyglarna på Beragården, strax utanför Lund, där Abacus har sitt huvudkontor. I gårdens andra flygel finns företagets lager och designavdelning.
I rummet utanför brodyrstudion står bruna kartonger i höga staplar. Kartongernas märkning ger en fläkt av den internationella golfvärlden. Några av kartongerna ska snart skickas till den lyxiga skotska golfresorten Gleneagles som var värd för Ryder Cup 2014 och Solheim Cup 2019.
Andra kartonger ska till den privata medlemsklubben Portmarnock vars omtalade linksbana ligger strax norr om Dublin i Irland.
Inne i studion broderar Katharina Sandberg, som är profilproduktsansvarig på Abacus, en logotyp på en pikétröja som är avsedd för shopen på Ballybunion.
Det är onekligen en märklig känsla att föreställa sig att alla de Abacus-kläder som passerar genom dessa brodyrmaskiner inom bara några dagar kommer att hänga i shoppar på många av världens mest omsusade golfklubbar.
Brodyrstudion har funnits på huvudkontoret i ett år nu. Här finns två maskiner med sex huvuden vardera samt en singelmaskin. En maskin med sex huvud kan brodera upp till sex plagg simultant.
Som mest kan alltså 13 plagg broderas samtidigt i studion.
Och maskinerna går för högtryck..
– Det är full rulle i studion just nu. Vi har ju börjat att marknadsföra den här möjligheten ordentligt mot våra kunder nu, säger Alexandra som hoppas att trenden med loggade klubbtröjor ska leta sig ned i de bredare lagren av svenska golfklubbar.
– Större och mer profilerade golfklubbar har ju haft broderade klubbtröjor i många år men jag tycker även att mindre klubbar ska överväga den här möjligheten. De har ju också medlemmar som är stolta över sin klubb. Detta är en möjlighet för alla klubbar att synas mer. Jag tycker de ska utnyttja den möjligheten – klubbens medlemmar blir ju levande reklampelare som går runt med klubbens logotype på bröstet eller ärmen, säger hon.
Just den kategorin har ökat.
– Innan har det varit många lag som vill se enhetliga ut och ha kläder med samma logga. Dem har vi servat länge men det som kommer nu är att många klubbar vill sälja tröjor med klubbens logga. Även klubbar som inte har en egen shop. Finns det en shop på klubben så brukar ju de ta tag i det. Vi har börjat jobba en del med klubbar utan shop som kan ha några utvalda tröjor på ett ställ i receptionen.
En loggad tröja kostar lite mer att köpa än en motsvarande tröja utan logga. Men det brukar kunden vara beredd att betala.
– Det brukar kosta cirka en hundring extra men det är inget hinder. Vi hade inte haft en sådan ökning om det inte hade sålt. Jag tror man är beredd att ge de extra pengarna för att man vill visa vilken klubb man är medlem i. En del klubbar lägger inte på något utan tar kostnaden på varumärkeskontot. De får exponering i retur när deras medlemmar bär tröjorna i olika sammanhang. Tanken är ju att produkterna ska användas över tid.
Alexandra har ännu inga siffror som indikerar hur mycket beställningsvolymen av broderade plagg ökat. Hon vet bara att beställningarna blivit betydligt fler sedan maskinerna installerades i flygeln.
– Det är lite för tidigt att dra säkra slutsatser i siffror om hur mycket broderistudion ökat volymen av beställningar, men magkänslan säger att det är explosionsartat, berättar hon.
– I dag åker en truck full med kläder över gården varje dag – från lagret till brodyrstudion.
En enfärgad logga går snabbt att brodera. En Solheim Cup-logga, däremot, kan ta 12-13 minuter.
Riktigt avancerade logotyper kan man beställa som färdigbroderade märken som sys på plaggen. Maskinen syr runt märket och broderar texten under. Detta sätt används till exempel när Abacus kläder ska förses med Ryder Cup-loggan.
– Det gör man ibland när loggan är väldigt detaljerad, då kan det vara en fördel att beställa ett färdigt märke. Det är bra för att säkerställa kvaliteten.
Att brodera är ett hantverk, även om hanteringen genomgått en digitalisering.
För att kunna brodera behövs ett brodyrkort – en digital DST-fil som ger brodyrmaskinen instruktioner och talar om hur brodyren ska utformas avseende färg och form. Men olika maskiner kan uppfatta DST-filen lite olika. Maskiner beter sig olika. Därför måste man provköra och ibland justera för att det ska bli helt rätt.
En av de stora fördelarna med att ha broderiet så nära är att man kan ha en mer effektiv kvalitetskontroll. Det är just detta som gör att Alexandra är så belåten med att ha brodyrstudion ”i huset”:
Jämfört med många andra, som kanske måste skicka i väg sina beställningar till externa brodyrföretag, kan Abacus utöva en kvalitetskontroll som är svårslagen.
– Vi har sett ibland att resultatet kan variera, trots att vi använt samma brodyrfil.
Katharina Sandberg som är ansvarig för brodyren har lång erfarenhet inom området och inget undgår hennes ögon. Är det något som inte stämmer så avbryter hon brodyren.
– Vi har en del produktioner som stoppas eftersom Katharina inte tycker det blir tillräckligt bra. Det är skönt att hon har sådan koll. Hon har en bra blick och ett utvecklat sinne för vad som är snyggt.
– Vi kan stoppa en produktion och vända tillbaka till kunden för att rätta till det som inte lever upp till kvalitén. Det är kanske inte alltid man gör det på andra ställen, utan broderar det kunden har beställt. Och det händer att kunden blir missnöjd med resultatet. Men vi har möjligheten att övervaka processen från början till slut.
– Det kan ha med brodyrkortet att göra, eller med färgerna. Många kunder har kanske inte erfarenheten av att göra beställningar av brodyr och därför är det skönt att ha någon i studion som är verkligt vass på området, säger Alexandra.
Abacus kan också erbjuda lite konstnärlig hjälp på traven för att få profilplaggen att se lite mer sofistikerade ut. Det gäller att våga tänka utanför boxen.
– Du behöver inte bara använda originalfärgerna på din logga, säger Alexandra. Du kan använda ton i ton, eller färger som matchar det aktuella plagget bättre. Du kan leka med färgvalen på ett ganska roligt sätt när du broderar. En del vill synas, andra vill att loggan ska vara mer diskret. Ton i ton-varianter har blivit vanligare.
– Många broderar klubbens logga på både väskor och bagfordral. De åker ju runt på bagagebanden flera varv och det är många som tittar på dem.
Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna… Man kan brodera nästan allting överallt.
– Vi ser investeringen i brodyrmaskinerna som en riktigt bra utvecklingsmöjlighet, säger Alexandra Y Karlsson.