Hem Ekonomi & affärer Acushnet köper skid- och golfmärke som startades av Lasse Kjus

Acushnet köper skid- och golfmärke som startades av Lasse Kjus

Acushnet har förvärvat KJUS, en norsk-schweizisk tillverkare av skid- och golfkläder.

KJUS grundades år 2000 av norske skidåkaren Lasse Kjus och den schweiziska entreprenören Didi Serena. De startade sitt företag efter att ha fått idén under en golfrunda: att utveckla funktionskläder för skidåkning och det ledde så småningom även till en golfkollektion där fokus låg på funktionskläder.

– Det finns många märken inom golfen, men vi har varit kompromisslösa i vårt strävan att producera golfkläder med högteknologiskt prestanda, säger Kjus.

– Vi har inte försökt ta oss in på massmarknaden. Vi har stannat i vårt område för att skapa innovativa kvalitetsprodukter och det har tjänat oss bra.

KJUS skid- och golfkläder finns i nästan 30 länder med fokus på premiummarknaden. Enligt en rapport från 2018 hade bolaget 102 anställda.

KJUS är det andra high-end företaget som förvärvats av Acushnet Holdings. I januari 2018 köpte Acushnet Links & Kings.

I slutet av 2018 hade Acushnet en stark tillväxt.

– Vi har blivit imponerade av KJUS framgång i golfkläder och är exalterade att ta med KJUS i familjen Acushnet, kommenterar David Maher, VD och koncernchef Acushnet Holdings Corp.

Enligt ett pressmeddelande ska KJUSs verksamhet fortsätta drivas från Hünenberg, Schweiz och Boulder, Colorado.

Skid- och golfavdelningarna kommer att drivas av Nico Serena, dotter till Didi Serena, respektive Brooke Mackenzie. Luke Reese, som lett etableringen av KJUS golfverksamheten var tidigare chef för Wilsons golfavdelning, och Didi Serena, fortsätter sitt engagemang med företaget som specialrådgivare.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

The Open lönsam affär för Skottland – nu satsar regeringen 150 miljoner kr för att locka turister

Skottland vill stärka sin position som golfens centrum med nytt 11-årigt partnerskap R&…