Åkersberga Golfklubb gör en rekordsäsong.
När Claes Berfeld blev klubbchef hösten 2016 hade Åkersberga Golfklubb 630 medlemmar.
I dag är klubben fulltecknad.
Den magiska gränsen passerades för ett par veckor sedan:
– När vi stängde 2019 fanns 800 fullbetalande medlemmar i klubben. I dag är vi 1 040. Det är så häftigt. Och att klubben är fulltecknad… det har den inte varit på många år.
Många juniorer
Många av de som anslutit till klubben under sommaren är nybörjare. En stor del av dessa har glädjande nog varit juniorer. Och de har varit väldigt träningsvilliga.
– Vi kommer att göra ett extremt bra år. Det är helt fantastiskt. Vi ökar alla intäktsområden. Greenfeesiffrorna är upp 40 procent fram till den sista augusti, om jag nu ska ge mig på att göra en prognos. Men det som ökat allra mest är omsättningen på vår driving range. Där har vi fördubblat intäkterna jämfört med föregående år, säger Claes Berfeld till Golfbranschen.se.
Antalet deltagare i nybörjarkurserna för grönt kort har ökat med 30 procent:
– Och då har vi ändå fått säga nej till flera för det varit ett så otroligt intresse. Vi har en liten pay & play-bana där det har varit ett overkligt tryck. Den var ju nästan tom på vardagarna tidigare. I sommar har den varit full sju dagar i veckan. Men nu när skolorna har startat så har det lagt sig lite.
Strömmat in
– Vi haft många ungdomar som spelat där vilket är roligt för det är den målgruppen vi haft problem med tidigare. I sommar har de strömmat in i mängder.
Åkersberga gick mot strömmen redan i säsongsstarten. Under våren hämmades spellusten något av golfarnas oro för pandemin. Men medan delar av Golfsverige tvekade så kom spelet igång relativt snabbt på Åkersberga.
– Vi hade bra tryck redan när vi öppnade 3 april. Jag har förstått att så var det inte överallt. Det var en del medlemspel men ganska dåligt med greenfeeintäkter. Men från mitten av maj och framåt märktes det att många kände sig mer trygga och började göra lite utflykter. Utanför storstäderna var det nog trögt i början men min känsla är att greenfee-spelet kom i gång överallt.
– Vår restaurang gick dåligt i april men från maj och framåt såg man en tydlig förändring. Därefter har även den gått bra.
Rätt målgrupp
Givetvis är Corona-sommaren en del av förklaringen till att man ökat medlemsantalet med 20 procent på ett år. Men det är inte hela förklaringen. Claes och klubben har arbetat målmedvetet i flera år för den här framgången genom att investera balanserat och rikta in sig på rätt målgrupp.
– Jag har varit på klubben i snart fyra år nu och vi har haft en bra utveckling under de åren. Det har varit en rolig resa att få göra.
Man skulle ju lätt kunna tro att Åkersberga skulle hamna i skuggan av Österåker någon mil bort. En av Österåkers banor är ombyggd av Henrik Stenson och Christian Lundin, den andra väntar på att byggas om – en investering på bortåt 120 miljoner kronor.
Sett mot den bakgrunden är Åkersbergas utveckling anmärkningsvärd.
– Vi har försökt investera smart i anläggningen, för vi har inte obegränsat med resurser. Men vi har förstått värdet i att utveckla anläggningen och banan, och utifrån våra förutsättningar har vi investerat smart för att höja upplevelsen för våra medlemmar.
»Det inte alls säkert att det är en bra idé att bygga om en bana för 50 miljoner.«
Claes Berfeld, klubbchef Åkersberga Golfklubb
Och ändå har ni fått tuff konkurrens i närområdet?
– Ja, men både Andreas Ljunggren på Österåker och jag delar uppfattningen att vi vänder oss till olika målgrupper. Vi har ingen ambition att bli en premiumanlägging. Vår målgrupp är en annan. Vi ska ha en bra bana för medelgolfaren. Söker man en bana som ska vara i premiumkategorin, då ska man gå med i Österåker.
Det är inte alla som efterfrågar singelklippta greener dagligen och den kostnad som är förknippad med pedantisk skötsel.
– Det finns ju många golfare som lockas och triggas av premiumupplevelsen men ska man prata affärsutveckling och business så är det inte säkert att det är en bra idé att bygga om en bana för 50 miljoner. Det måste finnas någon som är beredd att betala för det.
– Där gäller det att göra sin research och analysera målgruppen. Vi är trygga i att vi ska ligga kvar i ”mellansegmentet”, om jag uttrycker mig så och skulle inte vinna något på att nischa oss åt premiumhållet. Vi har jobbat mycket i styrelsen med vår strategi och hur vi ska uppfattas utåt.
Ridit på vågen
Claes tror tvärtom att Åkersberga kan ha tjänat på att Österåkers ombyggnad har väckt stor uppmärksamhet, regionalt och nationellt.
– När Österåker har byggt om sin anläggning har golfen i vår region lyfts. Jag skulle säga att vi ridit lite på den vågen, så jag tror inte vi tappat något på grund av att Österåker har byggt om.
Claes jobbade i 13 är på det som då hette Huvudstadens Golf, där han var VD 2007 till 2013. Innan dess var han på Lindö i Vallentuna. När han klev av 2013 omfattade Unipeg, som klubben då bytt namn till, sex banor och ett hotell.
Operativ
– Jag gillar att jobba med försäljning och affärsutveckling, och att kunna vara med operativt i verksamheten. Jag tyckte det var svårt att jobba i ett så stort bolag. Mig passar det bättre med en traditionell klubb. Man har en bana och medlemmar, och man har tid att vara med operativt i det mesta.
– Jag har haft fokus på försäljning och rekrytering och haft som mål att nå vill nå en fulltecknad klubb. För mig har det varit det viktigaste.
Kommer trenden att bestå, tror du?
– Jag tror att hela branschen fått ett uppsving som vi kommer att fortsätta att kunna dra nytta av de kommande åren. Jag skulle gissa att 2021 blir ett mellanting mellan 2019 och 2020. Många har kommit in i golfen och jag har ju svårt att tro att alla de skulle sluta. En hel del kommer att fastna och fortsätta och det kommer hela branschen att ha glädje av. Vi är inne i en positiv trend.