Hem Shop & detaljhandel Allt fler köper golfkikare och GPS online direkt från tillverkaren

Allt fler köper golfkikare och GPS online direkt från tillverkaren

laserkikare och golf-GPS

Avståndsmätare som kikare, gps:er och smartklockor köps i allt större utsträckning online, ofta direkt från tillverkarens hemsida. 

Kunderna har alltså börjat hoppa över retail-ledet. Det visar en undersökning som marknadsundersökningsföretaget Golf Datatech har gjort. 

Undersökningen är gjord på den amerikanska marknaden för så kallade Distance Measuring Devices (DMD) och är baserad på fler än 1 500 golfspelare.

Det totala försäljningen för kategorin minskade 2022 och uppgår i år till knappt 180 miljoner dollar. Det betyder att DMD:s fortfarande är en större kategori än hybridklubbor men något mindre än putters.

Försäljningen av kikare och GPS:er red på golfvågen under covid-eran 2020 och 2021. Försäljningen minskade under 2022 men är fortfarande nästan 50 procent högre i dag än före pandemin.

Studien visar att golfarna på den amerikanska marknaden i högre utsträckning väljer laserkikare och smarta klockor på bekostnad av handhållna och dedikerade armbandsur. 

Anledningen till laserkikarens popularitet är växande bygger på att många golfare i undersökningen uppgett att de tror att laserkikare är mer exakta än GPS-baserade enheter. 

Intresset för smarta klockor är också fortsatt stort, men fortfarande litet i jämförelse med GPS-enheter och lasrar. 

– Golf fortsätter att gynnas av ett positivt momentum, med ett förhöjt antal totala deltagare. Antalet spelade rundor är fortfarande starkt, säger John Krzynowek, partner, Golf Datatech. 

– Dagens golfspelare omfamnar teknik och använder DMD oftare än någonsin tidigare. Den ökande användningen av DMD:s hos dem som spelat golf länge i kombination med att nya spelare vill ha egna enheter, gör att försäljningen ligger kvar på en hög nivå.

John Krzynowek:

– Vår forskning visar att DMD-kategorin de senaste 15 åren har gått från att vara en nischprodukt som främst används av mycket bra till att vara en viktig del av nästan alla golfspelares utrustning i dag. 

En av de viktigaste utmaningarna för både tillverkare och återförsäljare är att DMD:s i dag är mycket hållbara, extremt exakta, fungerar bra och slits inte lätt ut. Att få nuvarande användare att köpa en ny DMD för att ersätta en äldre modell är fortfarande en utmaning.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Shop & detaljhandel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Dormy till salu – reaktionen: »Det kom lite oväntat«

Dormy startade 1994 av Lars Johansson och Mats Hedlund. Nu är deras tid som ägare snart öv…