Golfklubbar måste tänka på design och utformning om de vill locka fler kvinnor att bli medlemmar.
Orden kommer från Annika Sörenstam – den mest framgångsrika kvinnliga spelaren i golfhistorien.
I dag (3 december) valdes hon till ordförande i IGF – International Golf federation, där hon ersatte Peter Dawson, R&A:s tidigare ordförande. Och häromdagen var hon gästtalare på Virtual Women’s Leadership Forum hosted by the R&A and Mastercard.
Det handlade en del om hur golfen ska bli attraktiv för fler kvinnor, ur ett internationellt perspektiv.
Annika nämnde då, som exempel på ovanstående, att kvinnornas omklädningsrum på många klubbar är ”gamla, små och omoderna”. Damernas omklädningsrum verkar ofta vara en ”sista minuten-tanke” hos de som ansvarar för klubbhusbygget, menade hon.
– De är vare sig välkomnande eller fräscha.
Annika menade att många klubbar sänder ut fel signaler till kvinnor när de kommer till klubben första gången.
Hon fick frågan vad hon tycker man ska göra åt saken. Behövs särskilda program för att värva kvinnor och för att få dem att känna sig välkomna? Hon svarade:
– Jag har några idéer men inte nödvändigtvis program. Jag tror att det redan finns flera program som försöker uppmuntra fler kvinnor att spela golf.
– Det finns många saker vi kan arbeta med för att göra golfklubbar till en plats du vill åka till. Jag tror att klädkoden måste ändras. Om du vill engagera människor kan du inte ha alla dessa regler.
– En annan grej är uppfattningen om golf. Låt oss börja göra golfen cool igen. Titta på andra sporter och se vad de gör för att välkomna unga människor. Det måste finnas en fin linje där vi kan bevara spelets historia och tradition, eftersom det trots allt är vad golf handlar om, men samtidigt: Hur kan vi modernisera golfen och dela det vi har?
– Jag tror att en del klubbar behöver investera och jag menar inte att det behövs fler exklusiva countryklubbar. Låt oss i stället investera i att göra golf attraktivt i betydelsen ”välkomnande”.
– Antalet golfrundor har ökat med 20 procent sedan pandemin bröt ut, vilket är intressant. Jag antar att det är något bra som kommer ut ur något dåligt. Försäljningen av golfutrustning har ökat och liksom antalet medlemskap och golf anses vara en stor Covid-sport.
– Jag tycker att det är viktigt att vi alla utnyttjar den här ökningen i spelet. Vi vet alla att golf har många fördelar, bland annat att man är utomhus, och jag tror att det är något som hänt naturligt på grund av pandemin.
– Som bransch tror jag att vi måste börja prata om fördelarna med golf för kvinnor. Kanske ur hälsoperspektivet. Kanske ur det mentala perspektivet. Kanske ur ett socialt perspektiv. Och branschen måste öppnas för kvinnor. Även i ledande befattningar. Vi måste göra det mer välkomnande för kvinnor, vi måste stödja dem. Det kommer inte att hända över en natt, men jag tror att möjligheterna finns, så låt oss fortsätta framåt.