Hem Banor & klubbar Banchefens larm: ”Vi står inför den värsta utmaningen sedan jag började i branschen.”

Banchefens larm: ”Vi står inför den värsta utmaningen sedan jag började i branschen.”

Svensk golf seglar i medvind och har så gjort i ett par års tid.

Men nu finns det risk att vinden vänder.

Svenska golfklubbar står inför en tuff utmaning säsongen 2022 – men det är inget som hittills diskuterats offentligt. Det vill Patrik Togelid ändra på. I en intervju med Golfbranschen.se luftar han sina farhågor för säsongen som är i antågande – och det handlar till stor del om hur man ska hantera prisökningarna på drivmedel som kommer att slå hårt mot många golfklubbar.

– Det här är nog den värsta utmaningen vi haft sedan jag började arbeta och jag har varit i branschen i 35 år, säger Patrik som är banchef på Falkenbergs Golfklubb. 

Utmaningen han syftar på är skenande bensin-, diesel- och elpriser samt rejäla prissökningar för gödning. Dessa prisökningar har gjort många av de budgetar som klubbades i höstas obsoleta. Det kan leda till att både medlemskap och greenfee går upp i pris – såvida inte klubbarna väljer att försöka spara sig igenom säsongen.

Patrik Togelid.

– När jag gjorde budget i höstas räknade vi på ett bränslepris på 14 kronor litern plus moms. Nu är det väl uppe i 22, en ökning med 8 kronor litern. Och vi gör av med 25 000 liter bensin om året. Det är bara att räkna… Och det är ju ingen som vet vart bränslepriserna tar vägen framöver. Jag är förvånad att detta inte har diskuterats. Jag kan inte se att någon har lyft frågan, inte ens centralt, för detta påverkar ju alla klubbar i Sverige. 

Patrik Togelid vet inte hur situationen ska lösas. Han kan ju spara in på skötseln men det får ju konsekvenser. Skulle gäster och medlemmar plötsligt behöva leta boll så sinkar det tempot och det kan också påverka intrycket av klubben.

– På Falkenberg klipper vi väldigt mycket semiruff. Vi har ingen helruff över huvud taget. Och eftersom vi har 27 hål klipper vi ganska stora ytor. Men vi skulle ju kunna begränsa oss till att bara klippa fairway och ett drag i semiruffen och sedan låta högruffen svaja. Men det är ju inte det som är vårt signum. Det är att man hittar bollarna under träden. 

Det är inte bara priserna på bensin, diesel och el som har ökat. Även gödsel och sand har blivit dyrare. 

– Gödselpriserna har ökat med 12 procent, om ens det räcker. Och priserna på sand har gått upp med 20 procent. När vi dressar gör vi av med 15 bilsläp vilket ger oss 600 ton. Men där är det ju transporterna som kostar. Sanden i sig är billigt. Men jag förstår vår leverantör. Han måste ju ta betalt för de kostnader han har och det är vi som kund som får betala. Och i slutänden blir det väl våra medlemmar och gäster… men jag vet inte om det går att höja greenfeen mer. Jag har inget svar på detta. Jag är rädd för vad som ska hända den kommande säsongen.

Vad säger styrelsen? 

– Vi gjorde en höjning av kostnaderna med 300 000 kronor när vi gjorde budgeten i höstas. Men då var det mest för att elpriset rusade. Men att också bränslepriserna skulle stiga så mycket som de har gjort nu, vem kunde förutspå det? På sand, gödsel och bränsle är vi upp 350 000 kronor sedan vi gjorde budgeten.

Enda utvägen blir väl att ta ut högra avgifter?

– Ja, men får vi några gäster då? Vår högsta greenfee är 800 i dag. Ska vi höja 25 procent så är det 1 000 kronor. Är det över smärtgränsen? Ingen vet hur det skulle påverka. Sedan kan det också vara så att folk börjar köra mindre bil. Man kanske inte har råd att köra som man gjorde tidigare och då blir det mest spel på hemmabanan. Så vi kanske bara får gäster från närområdet.

Patrik tar upp ytterligare en sak som kan komma att påverka skötseln av våra svenska golfbanor: Bristen på maskiner!

– Du kan ringa Jacobsen, Toro eller John Deere…du får samma svar. Det finns inga. De kan bara leverera 20 procent av den tänkta leverans. Och det kommer att släpa efter även nästa år. För de kommer ju inte att kunna leverera 180 procent nästa år. 

– Jag väntar fortfarande på reservdelar till en Toro avrinningsmaskin som vi har. De cylindrarna är ju snart slut. Och jag vet inte när jag kan få nya. De är slipade så mycket så det finns inget kvar. Vi körde sönder vår spruttruck i höstas. Den var från 2003, sprutan från 2009. Men vi bestämde att vi inte skulle laga den för det skulle kosta för mycket. Så jag beställde en ny i höstas. Tillverkningsdatum är den 22 juni i USA. Så det är inte säkert att jag får någon. Och det är ju det absolut viktigaste verktyget vi har för att reglera näringen på våra greener. Vi sprutar ju greenerna med 0,06 kilo kväve i veckan per hundra kvadratmeter. Men det kan jag ju inte lägga det i en handtralla och gå runt med. 

Och bristen på nya maskiner avspeglar sig givetvis på begagnatmarknaden:

– Det finns inte ens demomaskiner för de sålde slut i höstas när klubbarna märkte att det inte fanns maskiner att tillgå, säger Patrik Togelid som hade sett fram emot en ”vanlig” säsong:

– Alla ville ju bara återgå till det normala efter pandemin och så får vi detta i stället…

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

En kommentar

  1. Joakim

    fredag, 11 mars, 2022 at 17:48

    Enkelt löst. Använd får och utbilda personalen i djurskötsel. Gratis klippning och gödsling.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

PIF:s nedskärningar indikerar tuffa tider för LIV Golf framöver?

En artikel i Financial Times pekar på att framtiden för LIV Golf kan vara skakig. …