Renoverade golfbollar är inte nödvändigtvis av de modeller de utger sig för att vara.
Bollarna på bilden ovan är köpta från ett företag som heter Links Choice (numera nedlagt). Deras affärsidé var att sälja så kallade ”refurbished balls”: Bollar som fiskas upp ur dammar för att tvättas, slipas/bleks och lackas om varefter de återigen förses med logotyp och modellnamn.
Men frågan är om det märke och det modellnamn den renoverade bollarna försetts med återspeglar den ursprungliga bollmodellen?
Andreaz Lindberg på Tour Level Golf gjorde upptäckten som väcker frågor. För uppenbarligen är det som finns under skalet inte nödvändigtvis överensstämmande med det som står tryckt på skalet.
Enligt beskrivning och tryck ska båda bollarna vara Titleist NXT Tour.
– En av dem är helt korrekt en 3-dels boll medan den andra är en 2-dels boll, säger Andreaz Lindberg som drar den logiska slutsatsen:
– Köper man så kallade refurbished-bollar vet man inte vilken modell man spelar på. Jag förstår inte att de stora varumärkena accepterar att de använder deras logga på en boll som kan vara vad som helst egentligen.
Andreaz misstänker också att de många stölder av rangebollar som inträffat den senaste tiden kan vara associerade med andrahandsmarknaden för bollar:
– Sisjön, Hills och World of Golf har råkat ut för stölder tätt inpå varandra. Men det står ju klubbarnas namn på bollarna så hur ska de kunna säljas vidare? Var än bollarna hamnar så skulle det ju komma fram till slut. Men finns det fabriker som tar bort identiteten, trycker ett känt varumärke på bollarna och säljer dem som ”refurbished”, då får de ju mer betalt. Det är inte det kända varumärket som gjort fel.
Tour Level Golf arbetar för att ta sig in på bollmarknaden, framför allt gäller det då rangebollar. Under arbetet med att kartlägga och jämföra sig med konkurrenter har man klippt hundratals bollar för att kartlägga konkurrensen. Det var under detta arbete man upptäckte att de bollar som levererades från försäljaren av begagnade golfbollar inte alltid var de som utlovats i marknadsföring och produktbeskrivning.
– Vi vill öka medvetenheten kring bollar, det är därför vi klippt bollar, så att vi ska veta vad vi snackar om.
[two_fifth]
”Köper man så kallade refurbished-bollar vet man inte vilken modell man spelar på.”
[/two_fifth]
Lars Fredriksson på NJ Golf som är stora på den svenska begagnatmarknaden för golfbollar, säljer mestadels begagnade bollar. Dock inte särskilt många renoverade sådana:
– Nej, vi har knappt renoverade bollar. Vi gör inte sånt. Den marknaden är inte så stor längre. Det visade sig att de slets så himla lätt, de håller inte alls lika bra. Vi får in en del bollar från USA och en liten del av dem är refurbished. Men jag har aldrig klippt någon boll. Det hade kanske varit kul att testa för att se vad de har för kärna.
Hur stor marknaden för begagnade golfbollar är är okänt. Men 2014 sålde Lost Golf Balls mer än 50 miljoner bollar. 40 procent av bollarna som såldes var Titleist ProV1.
Fotnot: Bollar från Links Choice har väckt reaktioner även i USA.