På grund av Brexit och en stadigt ökande efterfrågan på custom fitting från kunderna, öppnar nu Cobra Golf en andra custom fitting-anläggning.
Platsen blir Helsingborg och verksamheten beräknas vara igång i början av 2023. Satsningen kommer att resultera i ett tiotal nya arbetstillfällen på Cobra Pumas huvudkontor.
– Custom fitting är en viktig del för en golfleverantör. Vi vill säkerställa en service som är ”best in class” till hela Europa. Att vi kan erbjuda custom fitting med ett stort urval av skaft och andra komponenter ihop med snabba leveranser är något som förväntas av dagens konsumenter, säger Henrik Pantzar som är Head of Golf Cobra Puma Golf Europe.
Hittills har en custom fitting-anläggning i Leeds servat den europeiska marknaden.
– Men vi har ökat vår försäljning ganska kraftigt de senaste åren vilket gör att vi behöver expandera vår fitting-facilitet för att tillgodose alla marknader i Europa. Därför öppnar vi en andra facilitet för att göra det effektivare för alla marknader i Europa.
En av anledningarna till en nyetablering i Helsingborg i stället för en utbyggnad i Leeds, är Brexit.
– Det blir lättare att flytta varor till Europa från Sverige än vad det är från England efter Brexit, säger Henrik. Det har flutit på ganska bra till de nordiska länderna men har varit mer komplicerat ned till övriga Europa. Det har krävts mer pappersarbete vilket gjort att processen tagit lite längre tid med alla tullhandlingar.
Den svenska anläggningen innebär att Cobra i princip dubblar sin kapacitet för att klara framtida tillväxt.
Varför valde ni Helsingborg?
– Av olika anledningar. Vi ägs av Puma och har vårt nordiska distributionscentrum i Helsingborg. Under många år har vi byggt ett starkt team i Norden och har stora marknadsandelar. Och vi har möjligheten, ytan, att göra det i våra egna lokaler. Vi har upparbetade kanaler och behöver inte bygga eller hyra en ny fastighet. Det är effektivt att lägga det i Helsingborg som har ett utmärkt geografiskt läge nära kontinenten och inom EU vilket gör att vi kan garantera snabba leveranser.
Ungefär 25 procent av er försäljning är custom fitting. Räknar ni med att den andelen kommer att öka eller bestå?
– Det är svårt att säga men det har varit en trend att custom fitting ökar mer och mer. Sedan styrs det av golfkonsumenten. De senaste två åren har det kommit många nya golfare och de plockar kanske inte upp ett custom-set utan köper mer färdigpaketerade lösningar. Men i takt med att de fortsätter och köper sitt andra eller tredje set så kommer custom att öka framåt. Framför allt handlar det också om att vi vill ta marknadsandelar. Så i vår prognos så strävar vi efter en ökning, ja.
Vilka ska ni ta andelar ifrån?
– Det är väl egentligen alla de större märkena, men de som har längst tradition av custom fitting är väl Titleist och Ping, och till viss del även Mizuno. De har haft en inriktning på lite bättre spelare som varit mer öppna och mogna för custom fitting. Men vi ser nu att den breda massan också börjar efterfråga custom fitting och det är en anledning till att även vi måste kunna leverera bättre möjligheter för fler konsumenter. De varumärkena jag nämnde gör det bra och vi gör det också bra men – vi vill bli ännu bättre.