Hem Ekonomi & affärer Cobras satsning inför 2025: »Vi ska bli bäst på custom fitting«

Cobras satsning inför 2025: »Vi ska bli bäst på custom fitting«

Cobra lanserar flera nya klubbmodeller nästa år men den stora nyheten är ett helt nytt custom fitting-system.

Det avslöjades när leverantören visade upp nya klubbmodeller inför 2025.

– Vi kommer att prata mycket om custom fitting som en del av vår produktportfölj, även om custom fitting är en tjänst. Men vi ska vara bäst på custom fitting, oavsett om vi gör det på våra demodagar eller via återförsäljare. Men det får inte vara för komplicerat. Vi ska vara bäst när det gäller utprovning, upplevelse och leveranstid. Det är vår ambition och målbild, säger Niklas Knutsson som är Nordenchef på Cobra Puma Golf.

En nyckelkomponent i systemet är den nya adaptern mellan skaft och huvud. Den ersätter Cobra MyFly8 som haft åtta olika inställningar, tre neutrala och fem draw-inställningar. I det nya systemet finns mer än fyra gånger fler unika lägen som ska hjälpa spelaren att erhålla olika typer av bollflykter. Det kan låta avancerat men tanken är att det ska vara enkelt för både spelare och utprovare att förstå logiken.

Förenkla

– Det vi försöker göra nu är att förenkla custom fitting för våra kunder. Custom fitting som trend är här för att stanna. Vi vill få fler att prova ut klubbor för det blir en stor skillnad. Vi vill ju förse vår verkstad i Helsingborg med så många kunder som möjligt, säger Niklas Knutsson.

Niklas Knutsson kallar ett bra custom fitting-system är en hygienfaktor: 

– Custom fitting är här för att stanna och detta är en evolution av vårt tidigare system. Det får inte bli för svårt så man skrämmer bort kunden. Det är trots allt bara 10 procent av klubbarnas medlemmar som har varit i studion och gjort en utprovning. Det får inte vara för läskigt. Det handlar om att få golfaren att testa. Och vi ska inte tappa bort oss och bara prata fitting utan det är produkten som skapar efterfrågan och säljer custom fitting. Det kommer aldrig att vara tvärtom.

Ännu så länge är dock systemet hemligt, både till namn och funktion. Inbjudna gäster fick dock en presentation av hur systemet fungerar i praktiken under en presentation för kunder på Viksjö Golfklubb i början av september. Och många var imponerade, det kan sägas.

Tanken med det nya systemet är att få folk att spela bättre golf.

– Vi vill att folk ska ha roligt ute på banan för då spelar de mer, säger Martin Willners som är marknadschef på Cobra Puma Golf. Gör du en custom fitting så spelar du bättre golf, det är inget snack om den saken. Kan vi få fler att göra en custom blir de golfare och det är viktigt att de utvecklas på lång sikt. Den största anledningen till att folk slutar är att de inte utvecklas.

Stor skillnad

– När våra killar på demotouren träffar någon som köpt en driver från hyllan så kan de väldigt enkelt hitta ytterligare 10-15 meter när de gör en utprovning. Det gör stor skillnad att ha en expert som hjälper dig. 

Försäljningsmässigt har Cobra ett bra år bakom sig. 

– Golf är den kategori i Puma Nordic som går bäst, jämte teamsport, säger Niklas Knutsson. Fotboll och golf är de affärsområden som har starkast tillväxt nu i Cobra Puma Nordic.

Omsättningsmässigt stod Cobra Puma Nordic stilla under 2023.

– Vi hade bra medvind under covid men det stannade upp lite under 2023 på grund av höga lager, både hos leverantörer och återförsäljare. Men 2024 år är ett fantastiskt år.

Redan i år har Cobra ökat starkt på 2025 års fokusområden custom fitting. Från företagets fittinganläggning i Helsingborg, Snake Pit kallad – har man i år skickat ut 24 procent fler klubbor än föregående år. Man mäter då i antalet klubbor som lämnat verkstaden. 

Inte billig satsning

I Helsingborg tillverkas klubbor för hela Europa förutom Storbritannien. Nyetableringen är en följd av Brexit. 

– Den förändringen var så klart inte billig med alla maskiner, personal och lokaler, säger Knutsson. Men det är något vi är väldigt glada över att ha nu. 

Leveranstiden för en klubba är i snitt 2,16 dagar från det att ordern kommer in i systemet till dess att den ligger på pallen för att skeppas till beställaren.

– Ambitionen är att hålla nere leveransdagarna till mellan två och fem dagar. Vi har en kapacitet att bygga 125 000 klubbor om året i Helsingborg. Där är vi inte ännu. Vi har varit igång i ett och ett halvt år.

Mellan januari och juni 2024 kom var fjärde såld metalwood i Sverige från Cobra. 

– Vi minskar något i år och det har att göra med att vi säljer färre billiga klubbor. Varje metalwood som gått ut i år kostar 13 procent mer jämfört med 2023. Vi pratar alltid om ”value share” – värdet av produkterna som säljs. I värde räknat är det vi som säljer mest. Vi är väldigt starka på metalwoods och ännu bättre på järnklubbor där vi har en andel på är 27,8 procent.

Upp 17 procent

Genomsnittspriset för järnklubbor generellt är upp 17 procent. 

– Jag tror mycket av den uppgången är driven av Titleist järnklubbor. De har verkligen lyckats sätta ett nytt prisläge och det har drivit upp alla priser. Man ser att Titleist gör ett hopp uppåt i statistiken och jag tror det hoppet kommer vara ännu större för deras järnklubbor när vi ser Q3-siffrorna. Men vi har en stark position, drygt var fjärde järnklubba som säljs i Sverige är en Cobra.

Niklas Knutsson noterar också att återförsäljarnas lager under året har minskat till 23 procent. 

– Hade vi gjort den mätningen vid den här tidpunkten förra året hade de varit plus 10–15 procent mot 2022. Det är ett tecken på en hälsosam marknad. 

En stark kategori under har varit putters, delvis för att Cobra sålt ut även gamla modeller under året.

– Vi har resonerat så att vi vill få ut putters i händerna på så många golfare som möjligt. Det kommer att spegla av sig på putterförsäljningen längre fram. Där tittar vi också på att göra putterfitting som vi tror är nästa grej när vi pratar customfitting.

Passionerad golfare

Cobras målgrupp är den passionerade golfaren. Inte nödvändigtvis den dedikerade elitspelaren. Och man utformar marknadsföringen därefter.

– Det finns ju olika sätt att kommunicera med dem. Vi kommer aldrig att vara den mest spelade drivern på PGA-touren eller den mest spelade golfskon på Europa-touren och så vidare. Vi måste spela på lite andra strängar. Så vi kommer jobba med den passionerade golfaren.

– Det finns en otrolig passion hos den här golfaren. De ska berätta om varenda slag från senaste runda. De utgör ungefär 15 procent av marknaden men står för 40 procent av alla bokade golfrundor och 70 procent av all försäljning av golfprylar.  Och det är dem vi vill komma åt, nördarna. Och där tror jag att vi får spela på lite andra strängar. 

Nästa år avspeglas det bland annat i kampanjen Go Chase More.

– Det är vårt mantra. Det beskriver hur vi känner som företag men också hur våra kunder jagar birdies och långa drives.Vi jagar innovationer och vill göra golfen roligare.

Jobbar med influencers

Kampanjen kommer att kunna ses i olika filmer med ambassadörer, golfnördar och influencers för sociala medier.

– Det är en helt annan bild av golf som passar våra varumärken bättre, säger Martin Willners. Jag tror också att det kommer att nå ut till den nya generationen golfare på ett väldigt bra sätt. 

Förhoppningen finns att även kunna engagera Armand Duplantis i marknadsföringen. 

– Vår positionering på marknaden blir alltså lite bredare än att bara jaga ”counts”, säger Niklas Knutsson. Det här är verkligen något som kommer sitta bra. Det blir allt tydligare. Jag tror att den nya golfaren vi ser på rangerna, kompisgängen och grabbgängen… de konsumerar golf på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid.

Bland annat konsumerar de golf på andra platser än på golfbanan vilket alla leverantörer kommer att behöva förhålla sig till.

– On course är jätteviktigt för oss men globalt så är det stort fokus på off course. Vi försöker ha en distribution som är 50 procent on course och 50 procent off course. Vi ser var golfen spelas. Och den nya golfaren kommer kanske att konsumera mer golf indoor än outdoor. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Cabot Collection fortsätter sin internationella expansion – investerar i Lofoten Links

The Cabot Collection, en kanadensisk utvecklare och förvaltare av resorter och golfdestina…