Hem Marknad & media De vill bilda golfnätverk som kombinerar upplevelser och utveckling

De vill bilda golfnätverk som kombinerar upplevelser och utveckling

Just nu arrangeras möten på olika platser i landet för att etablera ett nytt spännande nätverk som har sin bas i golfen. Möten har hållits i Båstad och i Stockholm (där Golfbranschen.se medverkade) och liknande möte ska hållas i Göteborg.

Bakom nätverket ligger före detta tourspelaren Niclas Fasth, entreprenören Stefan Bohlin samt Lars Leiram, ledarskaps- och kommunikationsutvecklare.

Idén väcktes av Niclas Fasth som beskriver tankegångarna så här:

– Jag har under många år tänkt på hur jag som tourspelare skulle kunna föra vidare den kunskap och erfarenhet som byggts upp under många års tävlande på världsnivå. En resa som innehållit allt från utmaningar och tvivel, till framgångar på högsta nivå som jag själv är mycket stolt över. Jag vill öppet och generöst dela med mig av allehanda insikter och erfarenheter som förhoppningsvis kan bidra till att andra i högre grad kan förverkliga drömmar, vare sig det handlar om tävlingsgolf, socialt golfande, eller kanske motsvarande utmaningar inom yrkeslivet. I GOLFERS aktiviteter händer väldigt mycket inom och runt golfmiljön, men vi vill gärna att ett deltagande ses som en investering i din personliga ledarskapsutveckling lika väl som din golfutveckling.

Niclas kontaktade Stefan Bohlin och Lars Leiram som är etablerade i Göteborgs golfkretsar sedan många år. Golfbranschen passade på att ställa några frågor till honom efter introduktionsmötet på Swing by Golfbaren i veckan:

Ni vill starta ett nytt nätverk för golfare. Varför? 

– Vi fokuserar på att skapa ett ”rum” eller ”plattform”, snarare än ett nätverk. Vi vill bidra till att utveckla och berika golfare, genom golfen på ett inkluderande, professionellt och generöst sätt. Vi ser att det finns stora möjligheter att genom golfen som metafor, pedagogik och klassrum, utvecklas både privat och yrkesmässigt, genom att man utvecklar sin golf.

Vilka ska bli medlemmar i nätverket?

– Vår ambition är att attrahera människor där golfen är en viktig del i deras liv. Där golfen inte bara är spelet och tekniken, utan snarare hela livet kring golfen, och alla de möjligheter som det medför.

Är nätverket öppet för alla eller måste man uppfylla någon form av kriterier?

– Aktiviteterna vi kommer genomföra är öppna för alla som delar de värderingarna som vi just nu håller på att växa fram. Vi vill skapa en tydlig känsla av vara bland sina bästa vänner, där man på ett autentiskt sätt är öppna, trygga, generösa och modiga tillsammans.

Vad är syftet med Golfers. For life?

– Syftet med Golfers är att skapa ett ”rum” eller ”plattform” där vi alla tillsammans utvecklar och formar aktiviteter som berikar oss genom golfen.

Varför vill man vara med i nätverket?

– För att utveckla sin golf och sig själv, tillsammans med människor som man vet har samma intentioner och värderingar. För att du själv är med och påverkar aktiviteter, innehåll och utformning, för det du själv drömmer om att uppleva. För att du får komma under skinnet på våra meriterade golfproffs och mentorer, och ta del av deras erfarenheter, insikter och kunskaper. Genom att du kommer ”leva” och utveckla din golf på ett personligt och intimt sätt tillsammans med dem.

Handlar det om ett nätverk där exklusiva golfupplevelser är centralt eller finns det andra inslag?

– Exklusivitet i dess traditionella bemärkelse är inte en viktig drivkraft för vår agenda. Det är innehållet och upplevelsen av aktiviteten som är det viktigaste, som likväl, eller till och med ännu bättre, kan ske på Visby GK som på Pebble Beach.

Har inte många golfare i den målgruppen redan ett nätverk?

– Helt säkert – både privata, kommersiella och sponsornätverk på hemmaklubben. Vi ser oss primärt inte som en alternativ till dem, utan snarare ett komplement. Här är man med på de Golfers aktiviteter man vill och när det passar, vi tänker mer smörgåsbord än kontinuerliga träffar. Sen tror vi också att det finns plats för ett nationellt perspektiv, då dom flesta är lokala. Därtill finns det stora möjligheter att tänka nytt och vitalisera den här typen av företeelse, där det vi gör nu är en början.

Vad kommer det att kosta?

– Att vara med i nätverket kostar ingenting, utan är helt kopplat till vilka aktiviteter man själv väljer att vara med på.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Scandinavian Mixed blev en lönsam affär för Helsingborg

I somras stod Vasatorps golfklubb värd för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges st…