Genom ett samarbete med den norska DJ:n Kygo försöker Cobra och Puma nå en ung, trendig publik. Redan förra året inledde Puma ett samarbete – eller en colab som det heter på nysvenska – med trendmärket Palm Tree Crew, som Kygo ligger bakom.
Nu kommer en andra kollektion – och i år deltar även Cobra i samarbetet när man släpper begränsade upplagor av LTDx Driver och Agera Putter.
– Vi vågar säga att det är årets i särklass snyggaste golfklubbor, säger Martin Willners som är nordisk marknadschef på Cobra Puma.
Varför gör ni detta?
– Detta är ett sätt för båda varumärkena att stärka varandra och nå varandras målgrupper. Båda har nytta av det. Det är ett samarbete där man stärker varandra. Vi har en golfkoppling och vet hur man gör golfkläder och golfklubbor. Det är den kompetensen inom vårt område som Palm Tree Crew vill åt. Och vi vill ju nå deras målgrupp av unga, trendiga personer.
Nyligen gjorde även ECCO och J.Lindeberg ett liknande samarbete.
– ECCO kan göra skor och J.Lindeberg har en trendig attityd och en designkunskap som ECCO vill åt. Det handlar om att dra nytta av och hypa varandra, menar Martin Willners.
Martin Willner tror starkt på samarbeten som dessa.
– Ibland blir det ju fantastiskt bra, exempelvis när det ena varumärket lyfts designmässigt och det andra funktionsmässigt.
Puma gör ofta liknande colabs med varumärken i sneakervärlden. Polaroid och Helly Hansen är två exempel.
– Och coola sneakerbutiker som Sneakers´n´stuff gör ofta samarbeten med många olika varumärken, som Puma. De bjuder på sin cred och sin målgrupp mot att de får en unik modell som bara säljs hos dem.
Ger dessa colabs någon mätbar effekt?
– För oss är det ingen volymprodukt, det handlar om att bygga varumärke och nå en yngre målgrupp som får upp ögonen för Cobra och Puma. Känner man till Palm Tree Crew och spelar golf så kanske man vill gå i Palm Tree Crew när man spelar, eller ha en driver och en putter med palmen på.
Ofta sker colabs med limiterade upplagor. Cobra tar bara in 12 drivers till Sverige.
– Då är tanken att den verkligen ska sälja slut. Nästa gång man gör en colab så vet folk att det är en begränsad upplaga och då hänger man på låset. Det blir en snabb genomströmning. Som volym ger det ju ingenting, det påverkar inte våra siffror. De som köper klubban är stolta över att ha en klubba som bara finns i ett fåtal exemplar. Men man köper klubban främst för att man gillar et andra varumärket också, eller produktens utseende. Vad gäller varumärkesbyggande så är det viktigt att göra sådana saker.