Dormy ger sig in på en ny marknad.
Den svenska golfkedjan kommer att etablera sin e-handelsverksamhet i Irland, Skottland, England och Wales.
– Vi fortsätter att växa, säger Anders Wall, vd på Dormy. Vi brukar ju ta det lite försiktigt första året när vi ger oss in på en ny marknad. Vi vet att det finns flera andra bra aktörer där. Men det är också en stor potential så kan man bara komma in på en del av marknaden så är det bra.
Planerna på att försöka ta sin in på den brittiska marknaden har funnits ett tag. Eftersom England inte är medlemmar i EU längre har Dormy valt att bilda ett nytt bolag i England.
–Vi valde att göra så eftersom det är enklare med moms, leveranser, tull och de delarna. Vi har satt upp ett lokalt bolag så att vi kan sälja till England, Skottland, Wales och även Nordirland.
– Sedan säljer vi till Irland också, men det är inom EU så det är inte lika komplicerat. Men vi har valt att sätta upp det samtidigt. Det har tagit sin tid. Men nu är vi i gång, och det känns jätteroligt.
Har ni nån strategi ni tänkt tillämpa? Hur ska ni ta i andelar på den här marknaden?
– Vi har samma strategi som tidigare och ska försöka använda vårt sätt att arbeta med ett stort och brett sortiment, och med en modern hemsida som ligger i framkant. Vi vill tillhandahålla en bra kundservice, trots att vi sitter här och ska försöka ta hand om kunden på ett så bra sätt som möjligt.
Finns det några anställda i Storbritannien?
– Nej, det är bara ett bolag. Vi sköter allt från Örebro även i Storbritannien – leveranser, kundservice, marknadsföring och alla delar. Det är konceptet vi har. Vi kommer att ha en liknande marknadsplan som vi har för övriga i Europa – med lokala variationer.
Finns det något som gör Storbritanniens marknad lite annorlunda än övriga i Europa?
– Ja, det finns några stora aktörer. Det finns många banor och många mindre proshoppar. Det finns en större tillgänglighet och närhet till fysiska butiker om man jämför med många andra länder. Det är kanske lite mer utspritt än i Sverige men samtidigt ganska småskaligt. I England finns en närhet till de fysiska butikerna på ett annat sätt. Samtidigt har vi kanske en bredd och ett djup och en kunskap om produkterna som vi tror är en styrka. Det är spännande att se hur de tar det mot det här.
England kanske inte har kommit lika långt i sin digitalisering?
– Det är ju vår uppfattning också, att vi generellt sett i Sverige och Skandinavien ligger långt fram när vi tittar på andra sajter och hur vi jobbar. Vi tror att vi kan ha ett berättigande genom att presentera produkterna på ett bra sätt och erbjuda ett mervärde. Vi har ett väldigt brett utbud och styrkan med golfen är att det är samma sortiment oavsett om du är i Sverige, England, Tyskland eller USA. •