Hem Shop & detaljhandel Dormy till salu – reaktionen: »Det kom lite oväntat«

Dormy till salu – reaktionen: »Det kom lite oväntat«

Dormy startade 1994 av Lars Johansson och Mats Hedlund.

Nu är deras tid som ägare snart över. Dormys 11 varuhus, outlet samt eCom-verksamhet är till salu!

Golfbranschen.se fick en intervju med vd Anders Wall om de överraskande planerna.

– Det här har funnits på radarn under en tid men det har växt fram under sommaren att detta är det bästa långsiktiga beslutet. En av grundarna, Lars Johansson, har fyllt 65 år och har av naturliga skäl valt att trappa ner och arbetar inte operativt längre, säger Anders Wall.

– Dormy har växt till någonting stort och det är en lämplig tidpunkt att undersöka denna möjlighet. Vi kan göra denna transaktion under ordnade former där alla kan och vill vara delaktiga i processen för att hitta den bästa lösningen för framtiden.

Hur har företaget presterat ekonomiskt de senaste åren? Finns det några särskilda finansiella eller styrkor?

– Under pandemin utvecklades vi otroligt starkt. Golfbranschen, precis som övrig handel, drabbades av en sättning under 2022, men under 2023 ökade golfen och försäljningen igen. Under 2024 kommer vi att göra vårt starkaste år någonsin omsättningsmässigt och även resultatet ser fint ut. Vi är optimistiska för framtiden och vill vara med och utveckla golfen och välkomna alla nya golfare in i sporten.

Hur skulle du beskriva företagets position på marknaden i dag?

– Dormy har under 30 år byggt sitt förtroende i Sverige och har i dag en marknadsledande position norr om 50 procent. Det finns ingen aktör med liknade koncept i Sverige och vi ser en positiv utveckling i alla våra kanaler, såväl varuhus som eCom. Tillväxten under 2024 är starkare än marknaden som helhet, så vi fortsätter att ta marknadsandelar. Samtidigt utvecklas vi internationellt, framför allt i Norden ser vi en fin tillväxt och under året lanserade vi siter i Irland och Storbritannien som mottagits mycket väl av kunderna. Vi finns idag i 13 länder och ser potential att växa vidare på både befintliga och nya marknader.

Vad ser du som de största möjligheterna för en ny ägare? Finns det några risker kopplade till branschen eller kedjans verksamhet? Hur tror du att golfmarknaden i Sverige kommer att utvecklas framöver?

– Det kan bli en ny energiinejktion att få nya ägare som kommer in med nya idéer kring hur verksamheten ska utvecklas. Vi är ett sammansvetsat team som vuxit organiskt och varit entreprenörsdrivna där vi sett nya möjligheter. Samtidigt har vi gjort det i vår takt. Vi har idag ingen vetskap om vem den nya ägaren kommer att bli. Men sannolikt är den intresserad av oss för att vi har lyckats med någonting bra och skapat tillväxt och lönsamhet med hög kundnöjdhet över tid. Min personliga ambition är att vara kvar på Dormy och fortsätta att utveckla företaget, vi har fortfarande många idéer som vi vill utveckla. 

– Vi ser optimistiskt på golfens utveckling såväl i Sverige som internationellt. Vi ser en stor föryngring bland golfare och där golfen blivit mer tillgänglig genom minskade barriärer att börja spela golf. Det är en populär livsstil där social samvaro och motion kombineras på ett lättsamt sätt. 

Vad händer med de anställda i samband med försäljningen? Kommer personalen att kunna behålla sina jobb? Kommer butikerna att fortsätta sin verksamhet som vanligt under och efter försäljningen?

– Vi vill behålla alla medarbetare och hela Dormyteamet. Alla försäljningsenheter är lönsamma och bidrar till vår utveckling. Vi har en tight organisation där vi tillsammans skapat ett starkt team och vår företagskultur. Som jag nämnde ovan gör vi inte detta för att vi är i situation där vi måste, utan mer för att vi är i ett läge där det är aktuellt att ta beslut om det fortsatta ägarskapet av Dormy.

Har ni redan intresserade köpare? I så fall, vilken typ av köpare söker ni? Kommer försäljningen ske som en enhetlig affär eller kan butiker säljas separat? Vilka villkor och prisförväntningar har ni på försäljningen?

– Vi är väldigt tidigt i processen och har precis inlett ett samarbete med ett företag som ska hjälpa oss att se på möjligheten att göra en transaktion under slutet av 2025 eller 2026. För oss är det viktigt att vi hittar en köpare som vi tror är bra för verksamheten framåt och att vi tillsammans med den kan fortsätta att utveckla Dormy. Försäljning avser såväl varuhus som eCom i Sverige och internationella marknader. 

Hur mycket av er försäljning sker online, och vilken roll spelar e-handeln för kedjan, nu och framöver?Finns det några pågående eller planerade digitala satsningar som kommer påverka kedjans framtid?

– Vår eCom försäljning utgör i dag cirka 40 procent av vår verksamhet. I takt med att vi expanderar internationellt kommer andelen digital handel öka då vi inte har några varuhus utanför Sverige. Men vi får se vad som händer i framtiden. Man ska inte utesluta att det kan ske etableringar med varuhus även i andra länder, men det finns inga planer på det i dag.

Tror ni att en ny stark ägare skulle kunna satsa hårdare utomlands? Hur reagerade personalen när de informerades?

– Vi har ambitiösa planer framåt och vi vill naturligtvis förverkliga dem tillsammans med nya ägare. Den som är intresserad av att köpa Dormy tror naturligtvis på företaget och det känns naturligt att den vill fortsätta expandera.

– Vi är måna om att informera såväl medarbetare som viktiga samarbetspartners i ett tidigt skede och den första reaktionen hos de flesta var att det kom lite oväntat. Samtidigt så uppskattas att vi är transparenta även i denna typ av frågor och det säger mycket om hur vi som ägare och företag vill agera. Både jag och Mats Hedlund, medgrundare tillsammans med Lars, vill vara kvar och arbeta aktivt i bolaget även efter försäljningen. Det skapar förhoppningsvis en trygghet och säkerställer att vi får en ny ägare med värderingar som linjerar med våra. Vi vill vara med och påverka vår resa när vi går in i nästa kapitel. Vi är ett starkt team där många varit med länge och målsättningen är att vi ska bevara och utvecklas vidare med de grundvärderingar som tagit oss till där vi är idag. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Shop & detaljhandel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfen växer och förändras – Golfstores vd: »Golfen har föryngrats och blivit cool«

Golf genomgår en förändring och förändringen avspeglas i en ökad konsumtion. Trenden går m…