Dormy är Sveriges störste återförsäljare av golfutrustning och golfkläder – butikskedjan har mer än hälften av den totala omsättningen på återförsäljarsidan.
Därmed är man också en utsatt aktör om det senaste årets produktionsstörningar och fraktproblem skulle fortsätta – eller rent av förvärras.
– Vi försöker förbereda oss genom att ta hem så mycket vi kan i god tid. Vi såg ju redan förra året att vi fick längre ledtider på frakter och produktion och i år har det varit ännu mer tydligt. Det kommer sannolikt fortsätta och kommer nog att bli ännu värre, tror Anders Wall, vd på Dormy.
Precis som andra branscher har golfleverantörerna en tid haft svårt att producera och få hem varor från fjärran östern. Det har dels berott på sviktande och ojämn produktionskapacitet i fabrikerna till följd av nedstängningar på grund av coronautbrott samt brist på material och komponenter. Dessutom har fraktmarknaden varit besvärlig och dyr eftersom det råder stor brist på containrar. Dessa omständigheter plågade marknaden redan förra året. Och det finns indikationer på att det kan bli värre, menar Anders Wall:
– Elbristen i Kina kan också komma att påverka produktionen inför nästa år. Vi får rapporter om att de inte får köra sina fabriker så ofta de vill. Elen ransoneras ganska kraftigt. De har ström vissa dagar i veckan, övriga dagar vet man inte hur mycket man får. Men det är ju så många olika delar. Dels handlar det om hur mycket personal de har att tillgå i Kina.
– Sedan har vi ju material- och komponentbristen ovanpå det. Vi fick till exempel höra nyligen att det kan bli brist på uretan framöver, så man vet ju inte vad som händer, säger Anders Wall.
Dormy försöker redan nu se till att beställa varor så att det ska täcka en betydande del av den kommande säsongens efterfrågan.
– Vi har fyllt våra orderböcker. Vi försöker vara så proaktiva vi kan och har förberett oss så att vi ska ha tillgång till ett stort lager. Vi lägger ordar tidigt så att vi ska få vår del av produktionen i alla fall. Samtidigt är det lite av det lite dubbla känslor. Det är såklart en utmaning med varuleveranserna. Å andra sidan gläds vi åt att hela golfbranschen går bra och allt fler väljer att utöva vår sport. Det ger mer energi att satsa på framtiden och med tiden kommer kapaciteten och produktionen att stabilisera sig – det kräver bara mer framförhållning nu än tidigare.
Kan den befarade bristen på utrustning ha en hämmande effekt på er försäljning?
– Det är svårt att bedöma. I och med att vi har lagerutrymme och möjligheter att handla hem det vi vill ha tidigare än vanligt så tror jag att vi kan balansera fluktuationerna i tillgången relativt bra. Jag hoppas att vår goda framförhållning ska göra att vi har en bra varuförsörjning. Men tittar man på året som gått så finns det vissa unika artiklar som vi skulle fått i våras men som inte kom förrän nu till hösten. På custom fitting-klubbor har det varit längre ledtider. Men det är ju utanför vår kontroll. Men jag hoppas att vi ska vara så förberedda att det inte påverkar vår försäljning och våra kunder. Vi är hoppfulla. Jag tycker det känns bra utifrån hur vi tänker och jobbar. Men man vet ju aldrig…
I en artikel på Golfbranschen.se i går sa Magnus Nilsson på Wilson att han trodde att leveransproblemen kunde resulterade i ett möjligt tapp på runt 15 procent i utebliven försäljning?
– Det är svårt att säga. Talar man om en enskild leverantör kan det säkert vara så. Men vi jobbar ju med alla de stora leverantörerna. Det är klart att vi vill ha vissa unika saker som aldrig får ta slut medan vi är smalare på andra produktgrupper. Som startset – tar de slut så är den kategorin slut. Annars får man hitta substitut. Om någon vill köpa en Galvin Green-piké som är slut så kanske kunden i stället kan ta en Peak Performance-piké. Och skulle vi ha slut på Titleist-drivers så kanske man kan ta en Ping om man inte vill vänta. Så förhoppningsvis kan kunderna tänka om lite grand.
– Men det är svårt att veta effekten. Skulle allt uretan ta slut så man inte kan göra bollar – ja, då har hela branschen ett stort problem. Det går ju inte att spela golf utan bollar. Så tufft kommer det inte att bli men… vi märker att det gäller att ha framförhållning. Därför har vi planerat för att leveranstiderna kan bli längre.
Hur ser du på att leveransproblemen uppstår samtidigt som det pågår en golfboom?
– Vi tycker det känns hoppfullt ändå. Det är många som spelar golf och vi har kontakt med andra länder där trenden är exakt likadan. Så efterfrågan finns och kommer att finnas. Men självklart är det önskvärt att det finns varor när efterfrågan är stor.
Leveransproblemen fanns ju även 2021, hur gick er försäljning då och hur ser din analys ut?
– Det stämmer att leveransproblem funnits även i år. Försäljningen har fortsatt att utvecklats positivt utöver den starka försäljningsutveckling vi hade 2020. Den enkla förklaringen är att golf har utövats av en större mängd människor och varje enskild golfare har spelat mer än tidigare. Det underliggande behovet av golfprodukter är alltså större och vi ser även att golfpopulationen föryngrats. Vi ser en mycket stark utveckling av nya kunder i kategorin 24–34 år, vilket är positivt på både kort och lång sikt. Det ger en föryngring bland antalet golfare och de kommer förhoppningsvis att spela i många år till om vi välkomnar dem in i golfen på bra sätt.
– Analyserar vi på 2021 så startade vi året med att ha en pågående golfboom jämfört med 2020 och jämförelsetalen i Q1 blir extra starka eftersom vi jämför med en period innan pandemin bröt ut. Vi tror dock att många kommer att fortsätta med sitt fritidsintresse, även när samhället återgår till en mer normal vardag.