Kust IT firar två år i Golfsverige – under den tiden har de inlett ett samarbete med över 60 golfklubbar.
Att digitalbyrån har vuxit hastigt och vunnit många golfklubbars uppskattning beror på en kombination av olika faktorer, menar Mattias Larsson som är vd på Kust IT.
– För det första är vår hemsideslösning otroligt användarvänlig för golfklubben. Vi har paketerat all den funktionalitet en golfklubb behöver och kombinerar det med en hög servicenivå. Vår användarvänliga lösning i kombination med hög tillgänglighet passar golfklubbarna väldigt bra, säger han.
Modern känsla
Det började med en förfrågan från Kajsa Burden som är klubbchef på Mjölkeröds Golfklubb. Hon och styrelsen på klubben kände att det var hög tid för en mer samtida hemsideslösning. De var ute efter en lösning med en mer modern känsla.
Detta samarbete blev nyckeln som öppnade en helt ny marknad för Kust IT.
– Vi gav oss ut på vägarna och reste Sverige runt för att träffa klubbchefer och andra nyckelpersoner, och lära oss en helt ny bransch. Vi berättade om våra visioner och att vi tillsammans med Golfsverige ville skapa en nytt alternativ med en modern hemsidelösning för alla som var verksamma i golfbranschen, säger Mattias Larsson som menar att det inte bara handlar om att prata utan också om att lyssna på kunderna:
– Vi lyssnade och lärde av klubbchefer, kanslister och administratörer för att lära oss en bransch vi aldrig verkat i. För oss som leverantör handlar det alltid om att förstå verksamheten och den verklighet klubbarna verkar i. Vi analyserar behoven och målen och försöker tillsammans med klubben hitta en smart och kostnadseffektiv väg att nå dit tillsammans. Tillsammans skapade vi en komplett hemsidelösning, säger Mattias som nu har levererat moderna hemsidor till över 60 Golfklubbar inför säsong 2024. Och fler hemsidor är under uppsättning nu inför säsongen.
Tekniskt kunnande
Mattias menar att en av utmaningarna en hemsidesleverantör måste ta hänsyn till är att den tekniska mognadsgraden på golfklubbar kan vara varierande.
– Många behöver hjälp på traven, någon som vägleder och förklarar hur man löser saker enkelt och på bästa sätt. Om golfklubben vill ha hjälp med att flytta över allt innehåll från nuvarande hemsida så ordnar vi detta för golfklubben. De anställda på kansliet behöver inte lägga veckor på att klippa in och sätta upp innehåll utan det gör vi för alla ”våra” golfklubbar. Det är otroligt uppskattat.
En annan framgångsfaktor för Kust It är, tror Mattias, att deras hemsidor inte byggs efter samma mallar. Alla klubbar kan välja en egen layout som de tilltalas av.
– Det är en av våra stora fördelar, egentligen: Alla golfklubbar får samma funktionalitet, samma verktyg och samma moduler men vi försöker göra en design utifrån klubbens önskemål och grafiska profil. Så det är inte så att vi har fyra mallar de kan välja mellan. Så gott som alla har en unik touch på sin design och sitt upplägg. Där gör oss lite unika – att vi kan leverera en paketerad tjänsteleverans där klubbarna ges samma möjligheter med funktioner och moduler utan att deras hemsida ser likadan ut som grannklubbens. Det har varit väldigt uppskattat.
Lärt mycket om branschen
– De hemsideslösningar vi levererar har alla funktioner en golfklubb behöver. Om jag ska nämna några vill jag framhålla vår enkla redaktörs-vy och GIT-kopplingen. Men också vår lösning för medlemssidorna, bokningsmodulen, partnerhanteringen och nyhetsbrevsmodulen, säger Mattias som menar att han under de gångna två åren har lärt sig mycket om hur golfbranschen fungerar och vilka funktioner en golfklubb behöver.
En annan sak att ta hänsyn till när det gäller golfklubbar är den låga bemanningsgraden på kanslier.
– En utmaning för en golfklubb är att de ofta har få anställda. De har inte så mycket tid att lägga på sin hemsida. Det gör att funktionaliteten måste vara enkel för den som jobbar med hemsidan. Vi som leverantör måste därför tillhandahålla verktyg som är enkla att jobba med. Allt ifrån lägga ut nyheter till att ändra information och skicka nyhetsbrev – funktioner de använder varje vecka ska vara enkla att göra. Detta har vi förstått och det hjälper vi våra kunder med fullt ut. Vår målsättning är att bli den självklara partnern för hemsidor till golfklubbar. •
Olle Gripstrand
lördag, 6 april, 2024 at 23:04
Hej
Jag tar alla chanser för att få kontakt med någon som kan serva min
Fourstar Golfcruiser.
Vore mycket mycket tacksam om ni kunde tipsa mig om var jag kan hitta någon