Hem Marknad & media Efter golfmässan – svensk träningsprodukt väcker intresse i USA

Efter golfmässan – svensk träningsprodukt väcker intresse i USA

Hjälpmedel golfsving träning app

Det örnsköldsviksbaserade WatchIt Golf väckte intresse när de nyligen visade upp sin produkt på PGA Merchandise Show i Orlando, USA.

– Vi fick mycket större respons än vi förväntat oss, vilket kommer ge mycket jobb framöver. Men det är en positiv utmaning, säger grundaren Patric Hörnsten Nilsson.

Exklusiva golfklubbar

WatchitGolf visade upp apparna WatchitGolf PRO och PROx på mässan. Och de fick besök av flera representanter från några av USAs mest exklusiva privata golfklubbar. 

Apparna är avsedda både för ”vanliga”golfare och golftränare. Genom en patenterbar teknologi inom rörelselära samlar appen in data in om klubba, boll och kroppsrörelse. Spelarens sving analyseras med hjälp av AI-teknik i appen. 

– Dagens lösningar för samma sak kostar mycket pengar. Med vår app behövs inget annat hjälpmedel än en iphone, säger Nicklas Boström, vd på WatchItGolf. 

Juryn gillade appen

Anders Forsbrand, tidigare vice Ryder Cupkapten och delägare i bolaget, deltog i en intervju som påminde om Draknästet i PGAs officiella radiokanal. Juryn bestod av representanter från golfvärlden som fick investera en pott fiktiva pengar på de produkter de trodde mest på. 

– Drakarna älskade produkten och satsade en stor del av sina fiktiva pengar i vårt bolag, säger Nicklas Boström. 

Även reportrar från Golf Channel stannade till vid WatchItGolfs bås. Anders fick förklara hur produkten fungerar för kanalens tittare som finns både i USA och Kanada. 

Värdet av exponeringen kan räknas i miljoner svenska kronor, menar Nicklas Boström.

Gratis marknadsföring

– Om vi skulle köpt motsvarande reklamtid i PGAs radiokanal eller 1,5 minuter på Golf Channel hade det kostat flera hundra tusen dollar.

Bolaget har nu fullt upp att hantera frågor som kommer från intresserade som hört talas om deras produkter efter medverkan på mässan. Både enskilda tränare, amatörer och även ägare av golfbanor och golfklubbar hör av sig.

De nya produkterna släpps 1 mars och WatchitGolf. 

– Mottagandet är överväldigande och jag är spänd inför vår lansering. Vi har ett väldigt bra läge. Det ska bli kul att se hur det ser ut om några månader, säger Nicklas Boström.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Scandinavian Mixed blev en lönsam affär för Helsingborg

I somras stod Vasatorps golfklubb värd för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges st…