Svenska Golf Digest har kommit ut med sitt sista nummer i Sverige.
– Vi vill nu lägga allt fokus på Svensk Golf för att ge den bästa tänkbara förutsättningar att stå på egna ben när den från och med nr 4/2020 inte längre är en medlemstidning, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing.
Förhandlingarna med Discovery, som äger amerikanska Golf Digest, avslutades i går.
– Vi har räknat på vilka premisser ett avtal för fortsatt utgivning under 2020 skulle behöva ha, men vi nådde inte ända fram i förhandlingarna. Årets sjunde och sista utgåva finns nu ute i butik.
Svenska Golf Digest startade 1986 och har getts ut av en rad olika förlag under sin livstid. Egmont har gett ut tidningen sedan 2009, då de köpte den av TTG Sverige.
För ett par år sedan redesignades magasinet i en satsning som gick ut på att särskilja den tydligare från Svensk Golf.
– Redesignen av tidningen var verkligen fenomenal, säger Johan Taubert, och den mottogs väl, och förra året vann Golf Digest också Sveriges Tidskrifters pris Årets omslag. Men ekonomiskt har den haft det tufft.
Vad har ni fått för reaktioner på ”nedläggningen” från annonsmarknaden?
– Jag har inte nåtts av några reaktioner från den, men vi har alldeles nyligen fattat det definitiva beslutet så det är nog ännu inte allmänt känt.
Hur gör ni med prenskulden? Flyttar ni över prenumeranterna till Svensk Golf?
– Vi kommer att informera prenumeranterna i december och de kommer att få möjlighet att föra över sina innestående utgåvor till Svensk Golf med start nr 4/2020 alternativt till någon annan av våra titlar, vilken eller vilka det blir är ännu inte beslutat.
Hur går det att värva prenumeranter för Svensk Golf, förresten? Ser ni någon tendens ännu eller är det för tidigt?
– Vi får positiva signaler från både annonsörer, klubbar och läsare så engagemanget för tidningen är utan tvekan stort. Över 200 klubbar har redan valt att sluta upp i en kampanj som innebär att deras medlemmar kommer att få möjlighet att prenumerera till ett förmånligt pris då tidningen övergår till att distribueras till betalande prenumeranter. En del av prenumerationsavgiften kommer dessutom att gå tillbaka till klubbarnas juniorverksamhet, så det är en win-win för alla parter.