Eleonor Skoog sparade ihop pengar och sa sedan upp sig från sitt jobb för att satsa på sin dröm.
I dag är hon Skandinaviens största golf-influencer med över 108 000 följare på Instagram.
En av hennes filmer har mer än 8 miljoner visningar.
Eleonor Skoog har spelat golf sedan barnsben. Inte så konstigt, kanske, när pappa heter Patrik och varit både PGA-pro eller klubbchef på golfklubbar som Partille, Sollentuna och Bro Bålsta.
Tanken var att Eleonor – eller Ellie som hon kallar sig på Instagram – skulle satsa på en tourkarriär. Men efter fyra år på college i USA kände hon sig ganska mätt på golf.
Under två år stod bagen i garderoben innan hon plockade fram klubborna för att kvala in till Europatouren. Det gick inte men det gjorde inte så mycket för vid den här tiden hade ett annat tankefrö börjat gro – drömmen om proffstouren hade ersatts av en annan.
I två år jobbade hon med försäljning i Spanien men när hon skrapat ihop ett startkapital klev hon av, redo att skriva ett nytt kapitel.
Som ett sätt att etablera sig som influencer – eller digital content creator – under namnet @puttingwithellie bestämde hon sig för att göra något som väckte uppmärksamhet.
I Eleonors fall blev det att spela 60 skånska banor på 60 dagar – och hon skulle ta sig med kollektiva färdmedel till banorna.
Det ska sägas först som sist att hon inte är ensam när hon skapar innehåll. Hon gör det tillsammans med sin kille, Corentin (Coco), en fransman som hon träffade under collegetiden i USA.
Han gjorde filmer redan innan han kom till USA för att spela universitetsfotboll.
Nu är det han som står bakom kameran medan Ellie är framför.
– Vi gör allting tillsammans. Förra sommaren började vi skapa content i sociala medier och vi tänkte att det hade varit kul att köra någon typ av projekt där man spelar ett visst antal banor på ett visst antal dagar. I Skåne så har Skånetrafiken en sommarbiljett med där man kan åka runt i hela Skåne under 60 dagar. Vi har inte någon bil och tänkte att det är lite coolt att köpa en sommarbiljett för att spela alla banor som finns i Skåne. Och så blev det. Jag tror det finns 61 18-hålsbanor här.
Orkade du spela 60 dagar i sträck?
– Det var ju väldigt tufft men också uppskattat av många som tyckte det var kul att se de olika typerna av banor som finns. Och det blev inte 60 dagar i sträck faktiskt. Vi fick ett annat uppdrag – att åka till Evian Championship och jobba tillsammans med dem. Det var i mitten av Skåne-projektet. Vi spelade alla banor inom 60-dagarsspannet men det blev inte 60 dagar på raken. Vissa golfklubbar har ju 36 hål, så då spelade vi 36 på samma dag.
Hur funkar affärsdelen? Ni måste ju tjäna pengar på det? Du kan ju inte bara åka runt och spela golf. Är det sponsorer som betalar eller är det banorna? Hur får du det att fungera?
– Vi tjänade inga pengar på just det projektet. Jag var ju PGA-medlem förra året och spelade lite som proffs också, så jag fick ju spela gratis på alla golfbanor. Därför kostade det inte pengar att spela, men vi tjänade heller inget på det. Det här med golf och sociala medier är ju ganska nytt. Men vi börjar gå mot en situation nu där vi kan leva på det. Men det har kommit först nu i vinter. Tidigare var det mer en dröm vi hade att kunna jobba med detta. Vi hade sparat ihop pengar för att kunna göra det.
Så man kan säga att de här 60 golfrundorna i Skåne var en investering i tid för att bygga en bra plattform, eller?
– Ja, det kan man säga, absolut. Det var ett sätt att få lite mer uppmärksamhet. Förhoppningsvis skulle folk tänka, ” vad är det här för någonting? 60 banor på 60 dagar?” Vi ville få fler att bli intresserade av att kika på det vi gör, inte bara projektet utan också efteråt. Vilket de har gjort. Det är fortfarande många man träffar som säger att de började följa oss förra sommaren, när vi gjorde Skåne 60. Så det handlade om att göra någonting annorlunda och coolt för att fler skulle få upp ögonen för det vi gör.
– Sen är det också väldigt roligt att få visa upp de golfbanor som finns här. Vi flyttade till Malmö i mars förra året. Så det var ett sätt för oss att upptäcka golfen omkring oss.
Jag såg att du hade 108 000 följare på Instagram nu! Det är inte dåligt?
– Nej, det är det inte. Det är väldigt roligt faktiskt. Det har gått upp väldigt mycket. I januari 2022 hade vi runt 8 000 följare. Jag tror det var i början av februari förra året vi nådde 10 000 följare på Instagram. Sen har det gått stadigt uppåt. I höstas började det gå riktigt snabbt. I början av oktober hade vi 25 000 följare. Vi har haft flera videor som blivit virala med miljontals visningar och vi når över 8 miljoner konton varje månad med vårt content. Så det har verkligen gått snabbt uppåt, vilket är jätteroligt. Det är ju det som är hela poängen – att nå ut till fler.
Får du förslag från företag som vill synas i den här miljön?
– Exakt, det är det som är hela grejen när man jobbar som influencer eller content creator. Man säljer ju egentligen exponering för företag, oavsett om de säljer produkter eller tjänster. Nu har vi varit på en del event på damernas Europatour med företag som vill att vi ska följa med och ge dem exponering i våra kanaler. Det är ju den produkten vi säljer. Vi erbjuder underhållning till alla som följer vårt innehåll men det är företagen man säljer exponeringen till.
Vad är hemligheten, skulle du säga, för att nå så många följare?
– Hemligheten, ja… En del är att lära sig hur algoritmer fungerar. Det gör man helt enkelt genom att lägga upp videor och se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Men det är speciellt för det är så många som finns där ute som skapar content. Det finns ju hur många videor som helst och man måste hitta något som är specifikt för en själv. Man måste hitta ett sätt att skilja sig från mängden. Det bästa är väl egentligen att försöka vara sig själv så mycket som möjligt och dela med sig av saker som känns genuina. Det är det bästa sättet för det finns ju ingen annan som är exakt som du. När du gör din egen grej skiljer du dig från mängden. Förhoppningsvis kan folk relatera till det du delar med dig av.
– Det finns inte en hemlig formel för att växa och få fler att titta på det man gör. Det tar ju tid också. Mycket tid, och man måste vara väldigt konsekvent och lägga upp mycket content under en lång period innan man börjar se att det är fler som ser det.
Kan du känna en stress över att du måste växa eller att du åtminstone inte får tappa?
– Nej, det skulle jag inte säga. Jag känner ingen stress. Ibland känner jag att måste fortsätta lägga upp content men vi tycker det är så himla roligt, både jag och min kille. Vi älskar att göra detta. Det har ju varit lite drömmen sedan vi sa upp oss från våra jobb. Vi drivs av att vi tycker det är kul och vi är väldigt motiverade. Då är det ju ett jobb, man har ju stress i sitt jobb som alla andra jobb också, men tycker man om det man gör så tänker man väl inte lika mycket på det.
Du har en bakgrund som professionell spelare.
– Ja, det har jag. Det var inte en lång karriär, kan man säga. Jag har spelat golf hela livet och spelade som junior för Partille Golfklubb i Göteborg. Jag åkte på college i South Carolina och spelade där men blev väldigt trött på golfen efter det. Jag kände press och stress över att behöva prestera. Så när jag var klar på college var jag inte så sugen på det här med golf längre. Jag ville testa ett mer vanligt liv, något som inte hade med golf att göra. Jag la faktiskt klubborna på hyllan i nästan två år. Jobbade inom sälj i Spanien och tänkte att jag ska hitta på något annat. Men en dag kände jag att jag saknade golfen ändå. Jag ville hitta ett sätt att få in golfen i mitt liv igen. Ska man jobba med golf är ju alternativen att antingen bli golftränare eller att spela som proffs. Och jag var inte så sugen på att bli tränare. Så jag tänkte att jag kanske ska ge det här med proffsgolf ett försök, ändå. Jag spelade i några tävlingar, LET Access Series, och i Europatourkvalet, 2021. Jag missade det och insåg att det inte var det jag ville göra. Jag har tyckt det har varit svårt med den mentala biten ganska länge. Det var en grej som inte kändes kul.
– Ibland måste man testa för att känna efter. Vid den här tiden hade jag och min kille börjat skapa videor för Instagram för att dela med oss av den här resan med golfen. Och förra året när jag tränade för tävlingarna började Instagram växa. Då insåg jag att den biten var mycket roligare. Så jag hittade en annan väg. Jag behöver inte spela som proffs eller vara tränare för att kunna jobba med golf. Det här är också ett nytt yrke som har kommit de senaste åren. Det är lite svårt ibland när man alltid har tävlat hela sitt liv och accepterat att det kanske inte är det man ska göra. Men så blev det.
Hur ser du på din egen golf nu då?
– Jag vill fortsätta utvecklas som spelare och bli bättre. En del av det är för att kunna skapa bättre content. Desto bättre golf jag kan spela, desto mer coola grejer jag kan göra på en golfbana.
Blev du förvånad första gången en film fick många visningar?
– Vi har i snitt väldigt många visningar på våra filmer. Det är flera som har mellan 100 000-500 000 visningar. Jag tror totalt att vi har haft 5-6 videos som har över en miljon visningar. Den som har flest visningar har över 8 miljoner. Vi gjorde den videon i maj. Det var en ganska sjuk upplevelse. Varje gång, öppnade telefonen under två veckors tid så var det nya följare, nya likes, nya kommentarer. Den har fått över en halv miljon gillamarkeringar. Det var helt sjukt att få så många kommentarer och likes. Först såg man den gå över en miljon och då tänkte jag, ”gud, en miljon visningar”. Sen bara fortsatte det. Själva målet är inte bara att skapa virala videos men … ju fler videos som har många visningar, desto bättre. Då är det fler som ser vårt content och det jobb vi gör.
8 miljoner är rätt bra.
– Absolut, det var verkligen mycket. Men det var nästan ännu roligare nu i höstas när vi inom loppet av två, tre månader hade fyra eller fem till videos som också fick över en miljon visningar. Jag tror att de ligger mellan en miljon och fyra miljoner visningar.
Vad innehöll den videon som gick så bra och vad lärde du dig av den?
– Den videon är faktiskt en trend som kommer från TikTok. TikTok styr ju ganska mycket över trender på sociala medier nu. Många trender börjar på TikTok och kommer till Instagram någon vecka senare, när fler börjar se dem. Så jag gjorde egentligen en TikTok-dans som var en trend. Vi tänkte att om vi tar den här trenden och gör om den till golf – det är en video när jag puttar ut och innan bollen har trillat i hål så vänder jag mig om och så gör jag den dansen till musiken. Vi skrev en kaxig text – best way to finish a match! – men lite roligt också. Jag tror att det som gjorde att den funkade så bra var dels för att det inte var så många som hade lagt upp den typen av videor på Instagram än. Det var fortfarande en ganska stor TikTok-trend men man hade inte sett det på Instagram. Och så tror jag att jag lärde mig ganska mycket om det här att man kan sätta golfspinn på roliga saker. Att göra det lite mer golf. Men man vet ju aldrig med sociala medier. Det är det som är spännande. Man kan skapa en video och tänka att den är grym, den kommer bli jättebra. Och så fungerar det inte. Nästa gång lägger man upp en video, typ den som blev viral, en dansvideo. Först var jag tveksam, gud ska vi verkligen dela det här? Men sen tänkte jag, varför inte? Och så blir den viral? Man vet inte riktigt vad som kommer att fungera. Så det är bara att lägga upp, även om det känns lite cringe. Man vet aldrig vilken video som kommer bli riktigt bra.
Var hittar du inspiration och idéer? Hur kommer du på vad du ska göra?
– Ja, det är svårt ibland. Men jag kan ju inte ta hela credden för allt det vi gör. Vi är ju verkligen ett team, jag och min kille. Vi gör detta tillsammans, även om det är jag som syns. Han är ju lika delaktig bakom kameran och han är den som redigerar alla videos också. Så det är ju verkligen en styrka att vi är två tillsammans som kan bolla idéer med varandra. Vi försöker givetvis hålla oss uppdaterade med vad som händer på sociala medier. Det är en styrka att kunna titta på vad som fungerar, och titta på olika trender som folk tycker om, och se hur vi kan göra en golf-twist på det.
Jag tittade på en film du gjorde där du slår en golfboll, eller om det nu är ett ägg, ner i en stekpanna. Jag funderar fortfarande på hur det där gick till. Det är lite som när man tittar på en trollkarl och tänker ”hur fan, gjorde han det där?”
– Jag var på ett event för tjejer i söndags och det var jättemånga som frågade ”hur gjorde du det där, hur gjorde du det där?” Några berättade att de själva testade att chippa ett ägg hemma i sitt kök men det blev så klart en enda röra. Men, nej, det var ju inte ett ägg, det var en pingisboll som jag chippade ned i stekpannan. Sedan handlar det om redigering. Min kille fixar magin i Premiere Pro, när vi filmat allting. Det är ju inte alla videor som vi gör på det sättet, men det är väl ett roligt exempel på hur man kan använda golfen och försöka göra någonting roligt och underhållande liksom, som skapar mycket engagemang.
Hur ser det ut på marknaden för influencers inom golfen då? Är du ensam eller ser du någon slags trend? Kommer det fler som följer efter dig?
– Just i Sverige eller Skandinavien skulle jag säga att vi är ganska ensamma. Det finns väl några som gör lite content men inte på det sättet vi gör. Vi är absolut störst på Instagram och inom sociala medier när det kommer till just golf-content i Skandinavien, skulle jag säga. Sen finns det ju några fler som gör det i Europa. Det finns några ganska stora namn i England. Framför allt två tjejer och några killar. Jag vet inte om du känner till Rick Shields och Peter Finch. De har ju hållit på i säkert 6-7 år med YouTube och Instagram. De har PGA-bakgrund, så de gör mycket träningsvideos och tips och sådär. De började på det sättet. Sedan är USA fortfarande den största marknaden. Det finns många fler influencers och kreatörer inom golf i USA. Där ser man att kreatörer är med på de flesta eventen på touren och de har väldigt mycket andra events också, med olika varumärken. De ligger steget före när det kommer till det här och det är ju definitivt något som fortsätter växa. Bara i USA är det under det senaste året väldigt många kreatörer och influencers inom golfen som skrivit på avtal med Callaway, TaylorMade och andra stora varumärken. Det är ju någonting som växer mer och mer. Det börjar gå åt det hållet – allt fler kreatörer jobbar med det på heltid. Jag tror att det är bara en tidsfråga innan vi kommer se ännu mer av det här i Europa. Vi brukar följa vara lite efter, men följer samma steg som de gör i USA.
NoLayingUp var i ju Sverige och gjorde några filmer.
– Exakt, de har varit här och spelat och gjort videos. De är absolut ett bra exempel. Sen har vi GoodGood. Jag skulle vilja säga att de är det bästa exemplet på hur snabbt det kan gå.
De skrev ju avtal med Callaway nyligen.
– Exakt, deras YouTube-kanal växte förbi en miljon subscribers förra året. De är väl de första som har gjort content inom golf på YouTube på det sättet. De är alla väldigt bra golfspelare, så de har en väldigt hög nivå på sitt spel och de gör mycket matcher och engagerande videos. De har verkligen satt en ny nivå för golf-content. Det finns fler kreatörer som har gjort lite liknande grejer på YouTube, Instagram och andra kanaler, och de har också börjat signa med lite varumärken. Det går verkligen framåt.
Vad har du för mål med 2023? Har du några planer?
– Ja, rent planeringsmässigt har vi lite fler event som vi ska åka på. Jag kanske inte kan säga exakt vilka det blir än, men det kommer bli lite fler event på Europatouren. Vilket jag ser jättemycket fram emot. Vi fick superbra respons på de eventen som vi var på nu i Kenya och Marocko. Det var många som var superpositiva över att vi var där och delade med oss.
Och då räknar du med att kunna leva på det här?
– Ja, absolut. Det är planen. Det senaste året har varit lite av en… tja, inte chansning kanske men vi sa ju upp oss från våra jobb för att ge det en riktig chans. Och det är fortfarande ganska nytt. Sociala medier är inte nytt och influencers är inte nytt. Men just inom golf är det något som fortfarande är ganska nytt. Men det går framåt det också. Men vi räknar absolut med att kunna leva på det här.