Efter tio år på den europeiska marknaden, gör det svenska klädmärket Abacus nu entré också i USA.
– I dag är vi okända för amerikanerna. Men efter Solheim Cup-veckan, med final 21–23 augusti, kommer alla att ha sett oss, säger Abacus VD Sven-Olof Karlsson.
[ad#ad-4-liten]
Abacus utvecklar sport- och funktionskläder med ursprung och hjärta i golfen och har vuxit med mer än 25 procent per år sedan starten. Abacus finns nu i över 20 olika länder.
För andra gången i rad klär Abacus nu dagens och morgondagens stjärnor i det europeiska laget i Solheim Cup, som är ett av världens största evenemang inom kvinnlig idrott.
Varje dag kommer det Europeiska Solheim Cup laget och Ping Junior laget att möta publik och media i en ny unik Abacus outfit. Delar ur både dam- och herrkollektionen säljs samtidigt i golfshopen på tävlingsbanan, den respekterade Rich Harvest Farms utanför Chicago.
– Det är mycket sällan ett icke-amerikanskt märke släpps in där, säger Sven-Olof Karlsson nöjt. Över huvud taget har vi synts mycket internationellt det senaste året och även golfproffs som inte sponsras av oss har tävlat i våra kläder, exempelvis under damernas British Open.
– Vi är redan etablerade i Kanada sedan flera år, tillägger han. Med hjälp av vår nya, starka kanadensiska distributör är vi nu redo att ta oss an den enorma marknaden i USA.
Solheim Cup är startskottet för satsningen. Därefter deltar Abacus vid världens största golfmässa, i Orlando, Florida i januari och bygger de relationer som krävs för att kunna möta konsument i USA.