Golfstore på Vadstena Golfklubb är för tredje året i rad den golfshop som hamnat allra högst upp i Players 1st – ett enkätverktyg från Svenska Golfförbundet som analyserar hur nöjda golfspelare är med sin upplevelse av en golfklubb.
Undersökningen bygger på åsikter hos medlemmar som får sätta betyg på det mesta: bana, ledning, träning, service och upplevelse, restaurang, medlemskap, avgifter, klubbliv, träningsfaciliteter och – shopen! Kriterierna avser bland annat service, öppettider, priser och utbud…
Förvånad
Sedan 2018 har Golfstore på Vadstena varit i topp. Shopen drivs av klubbens pro, Joakim Hallberg, som på Golfstores hemsida kommenterar topplaceringen så här:
– Jag blev förvånad men samtidigt inte. Vi vill ju vara golfarens bästa vän och det känner kanske medlemmar och gäster. Shopen är inte bara en plats där försäljning sker. En bra shop knyter ihop klubben på något sätt. Det är en knutpunkt. Och det är nog därför mina kunder har gett oss så bra betyg i Players 1st.
Han tror att hans roll som head pro på klubben kan ha varit bidragande till uppskattningen och populariteten bland medlemmarna.
”Glimman” inspirerade
Att kombinera tränarjobbet med en shop är idealiskt, menar han. Joakim Hallberg har en tydlig bild av hur en pro på en klubb ska vara och den bilden formades redan när han var ung junior på Karlskoga GK. Pro´n på klubben hette Per Glimåker och kallades för ”Glimman”.
– Han slog långt som fasiken och han var min stora idol. Han frontade klubben som en pro ska göra och det gjorde han både genom shopen och träningsverksamheten, berättar Joakim Hallberg.
Han kom tilll Vadstena för 15 år sedan. Lika länge har han haft shopen.
– Det är viktigt att shopen drivs av en pro. Det blir en annan image och det ger tyngd. Man blir en golfambassadör. Jag skulle vilja uppmuntra mina yngre kollegor att våga ta sig an shopen så att de inte ”bara” blir golftränare. Shopen är så viktig för en klubb. Det var någon skotte som sa att alla rundor börjar i shopen och de är inte över förrän ölen är urdrucken i baren.
Klämma och känna
– Golfspelaren förstår att upplevelsen inte bara handlar om att spela 18 hål. Det handlar också om att kunna komma till en klubb som har både en shop och en tränare. Man kan testa, känna, klämma och diskutera golf på den plats där golf spelas: I golfens miljö. Det är lika självklart att en klubb har en shop som att den har en restaurang med ett intressant utbud.
Vad krävs av en bra golfshop?
– Jag tycker det är viktigt med ett stort utbud, utan att det blir alltför packat och överbelamrat. Man får inte ha ett för smalt utbud. Jag vill kunna presentera många av nyheterna för året. Och sedan måste man fylla på med roliga saker efter hand. Man ska inte kunna gå in en vända i april och så har man sett allt. Vi kanske inte flyttar runt sakerna så mycket men vi försöker vara vakna och köpa in lite roliga grejer hela tiden.