Hem Marknad & media Försäljningen av golfklubbor ökar – då satsar Golfstore på nytt studiokoncept

Försäljningen av golfklubbor ökar – då satsar Golfstore på nytt studiokoncept

Den starka marknaden för golfklubbor gör att Golfstore 2025 lanserar ett nytt medlemskoncept – Golfstore Studio Concept

Tanken är att vara ett alternativ för golfpro´s som vill specialisera sig på custom fitting och träning, understött av den senaste digitala tekniken.

Helt nytt är inte konceptet. Det har tidigare prövats under namnet Golfstore Studio Store på A6 för några år sedan, när Niklas Eriksson bedrev försäljning, custom fitting och lektionsverksamhet från studion parallellt med klubbens egen shop.

Nu kommer konceptet att erbjudas fler klubbar, inte bara i Sverige utan i samtliga länder där Golfstore finns representerade.

Peter Svensson är ansvarig för nya konceptet. 

Peter Svensson, Golfstore

– Namnet inte är helt spikat men Golfstore Studio Concept är vårt arbetsnamn på den här nya medlemsformen som lanseras 2025, säger Peter Svensson.

– Vår traditionella medlem kommer fortfarande att vara vårt största medlemsform men vi ser också att det finns klubbar och pro´s som i dag väljer att fokusera enbart på custom fitting och klubbförsäljning och som väljer att avstå från att sälja kläder och skor. Vi kan vara dessa behjälpliga med marknadsföring, låga inköpspriser och utbildningar. Så vårt nya medlemskap ligger mitt emellan de befintliga medlemsformerna.

Golfstore har i dag två typer av medlemskap. Dels erbjuder inköpsorganisationen ett fullvärdigt medlemskap där medlemmen använder Golfstores namn och logga, gemensamma inköp, butikskassasystem och marknadsföring. Dels finns ett medlemskap där man som medlem ”bara” drar nytta av de rabatter och förmånliga inköpen men i övrigt sköter sig själv. Shopen drivs alltså inte under Golfstores flagg och de syns inte på Golfstores hemsida.

Nu lanseras alltså en tredje variant som också har fokus på premiumsegment och custom fitting.

Varför lanseras detta just nu?

– Vi gör detta för att vi på Golfstore har sett  att klubbförsäljningen går väldigt bra medan andra produktkategorier har det lite tuffare. Kärnan i vår verksamhet är klubbförsäljning och expertis, säger Peter Svensson.

– Detta är en utveckling som är driven av att klubborna utgör en så stor del av den totala marknaden för golfretail, säger Michael Dahl som var delaktig i att ta fram det tidigare studiokonceptet på A6. 

– Man lyssnar på marknaden och erbjuder en möjlighet för den som är eller vill fokusera på att vara custom specialist. En golftränare kan alltså bedriva custom fitting och sälja golfklubbor oberoende av golfklubbens egen shop. Det här är drivet av att klubbor har så stor del av den totala marknaden. Just nu är klubbor det som går överlägset bäst.

Golfstore Studio Concept kommer att lanseras i samtliga de sju länder där Golfstore finns representerade. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer och Angry Birds presenterar nytt spelkoncept för golf

30 september lanseras ett helt nytt spelkoncept på på Toptracer-anläggningar världen över:…