Oktober månads försäljningssiffrorna för golfutrustning via retail i USA gick ned med 5,9 procent för månaden och ned 2,2 procent för året.
Jämfört med 2019, före pandemin, är den amerikanska försäljningen av golfutrustning nästan 40 procent upp i värde. En betydande del av ökningen beror på högre snittpriser. Försäljningen av enheter har inte ökat lika snabbt som den totala försäljningen i dollar räknat.
Golfbollar ökade med 4,3 procent och wedgar med 1,2 procent. Det var de enda produkterna som visade en försäljningsökning för oktober månad. Skor minskade med 17,0 procent och bagar med 12,2 procent och var därmed de kategorier som stod för de största försäljningstappen. Woods, järn och putters har haft det tuffare i år.
Golf Datatechs medgrundare John Kyrznowek kommenterar utvecklingen:
– Den totala försäljningen av golfutrustning i USA visar tecken på att ha nått en topp som börjar avta, men försäljningen är fortfarande ljusår från 2019 års nivåer.
– Inflationstrycket bedöms fortsätta att pressa handeln under slutet av 2022 och början av 2023. Det är troligt att vi går in i en lågkonjunktur, om vi inte redan är inne i en. Den stora frågan kvarstår hur allvarlig recessionen kommer att bli? Och hur länge ska det pågå?
Golf retail USA oktober 2022:
On-Off Course oktober ’22 vs ’21: -5,9 %
On-Off Course oktober ’22 vs ’19: +45,6 %
On-Off Course YTD ’22 vs ’21: -2,2 %
On-Off Course YTD ’22 vs ’19: +39,8 %