En rapport från Garmin pekar på att företaget har en stark och växande position inom marknaden för wearables.
Garmin är specialiserade på att designa och tillverka unika och användbara wearables för dem som vill ha en aktiv livsstil.
”Vi upplever att det händer otroligt mycket inom marknaden för wearables och ser det som ett resultat av medvetet fokus på våra strategier. Vi tror att våra enheter möjliggör och förbättrar ett stort urval av aktiva livsstilar och vi erbjuder enheter som är designade specifikt för dessa livsstilar”, säger Cliff Pemble, VD på Garmin International.
”Vi adderar dessutom ett utmanande community online där användare kan följa sina hälsomål, se sin utveckling över tid och motivera sig själva och andra att uppnå ännu mer. Slutligen erbjuder vi ett stort utbud av tredjepartsappar, widgets och urtavlor som gör att användaren kan anpassa sin enhet så att den blir både mer användbar och kul. Garmin är ledande inom marknaden för wearables eftersom vi erbjuder ett brett och djupt urval av enheter, ett kraftfullt användarcommunity och möjlighet till personlig anpassning genom tredjepartsappar.”
Garmin introducerade Forerunner 201 år 2003 – den första klockan med GPS som vände sig till marknaden för löpning. Sedan dess har Garmin sålt mer än 20 miljoner wearables. Strategin går ut på att tillhandahålla enheter framtagna för att hjälpa kunden att mäta och utveckla sin aktiva livsstil, oavsett om det handlar om löpning, cykling, simning, golf eller walking.
För 11 år sedan tog Garmin ConnectTM form, ett online-community där man förstod värdet av att lagra, spåra, analysera och dela med sig av träningsdata som kunderna samlade in. I dag har Garmin Connect över 15 miljoner användarkonton och bara under 2015 har fem miljoner anslutit sig. Garmin Connect ökar motivationen genom att användare kan tävla mot vänner och familj. Det hjälper dem att nå sina mål och få bekräftelse för detta. Garmin Connect har partners som Nike, Strava, MyFitnessPal och MapMyFitness som gör att användaren kan få ut ännu mer av den data de samlar in via aktivitetsmätare och träningsenheter.
Den senaste – och snabbast växande – stöttepelaren inom Garmin wearables strategi är Connect IQTM, som startade för mindre än två år sedan. Sedan dess har användare laddat ner över 10 miljoner Connect IQ- appar – samtliga kostnadsfria. Connect IQ-användare hämtar i snitt 10 appar per enhet. Detta stora intresse och engagemang är resultatet av det användande som finns idag av olika tredjepartsappar som erbjuder kartor, väderutsikter, anpassade träningspass, datafält, widgets, urtavlor och ännu fler möjligheter att anpassa sin enhet så att den blir mer personlig.