Fredagen den 20 maj öppnade Golf Sky en mer än 3 000 kvadratmeter stor golfbutik i Kungens Kurva. Två dagar senare, på söndagen, utsattes butiken för ett inbrott. Och veckan därpå skedde ännu ett inbrott.
– Vi tror att det var ett beställningsjobb. De tog bara dyra klubbor med exklusiva skaft – putters från Scotty Cameron och dyra drivers, säger Golfskys vd Tuomas Mäki som också berättar att hyresvärden nu ska förstärka skyddet i byggnaden.
– Vi har ju en försäkring men det blir ändå dyrt. Och sedan är det ju så att det påverkar försäljningen eftersom det är svårt med leveranser just nu. Det tar tid att få fram nya klubbor.
Inbrottstjuvarna hade gått in genom en larmad dörr i garaget som signalerade men det tog för lång tid för vakter och polis att komma till platsen. Det andra inbrottet skedde vid samma tid, mellan 19.00 och 20.00, en vecka senare.
– Det var den svaga länken men nu går det inte att ta sig in där, säger Tuomas Mäki.
Annars har Golfsky fått en flygande start i Sverige:
– Det har gått väldigt bra tycker jag. Vi har sålt bra och haft väldigt många besökare varje dag – hundratals! Folk som har varit här verkar vara väldigt nöjda och jag tror det kan bero på att vi verkligen har lyckats rekrytera bra personal – vi satsar stenhårt på service. Men det är också ett tacksamt läge att komma som en ny aktör. Det finns ju andra aktörer på marknaden som gör det jättebra, men jag tror att många tycker det är kul när det händer något nytt.
Golf Skys ambition är att ha ”ett ojämförligt sortiment av utrustning, kläder och skor i shop-in-shop miljö till rättvisa priser”.
Här finns också fyra golfsimulatorer och ett toppmodernt custom fitting lab.
I Finland har Golf Sky drygt 35 procent av marknaden. I Sverige dominerar Dormy med 63 procent av marknaden.