12 golfbanor i Skaraborg har gått samman för att gemensamt visa upp sig. Målet med initiativet är att locka fler besökare till trakten. Marknadsaktiviteten – Golfa i Skaraborg – genomförs inom samverkansplattformen Visit Skaraborg. Även 14 andra besöksmål marknadsför regionens aktivitetsutbud för turistande familjer.
Det är fjärde året som Skaraborgs golfbanor gör gemensam sak. Tidigare har man framför allt riktat in sig på att locka golfspelare från Stockholm och Mälardalen.
I år siktar golfklubbarna också på att locka spelare från södra Sverige.
– Gemensam marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till en större målgrupp med våra erbjudanden i Skaraborg. Många av besöksmålen har begränsad marknadsföringsbudget men tillsammans kan vi nå bredare. säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Skaraborg är ett av Sveriges golftätaste områden. De 12 golfbanor som deltar i Golfa i Skaraborg är: Bjertorps Golfklubb, Brevikens Golf, Billingens Golfklubb, Ekarnas Golfklubb, Falköpings Golfklubb, Hökensås Golfklubb, Lidköpings Golfklubb, Lundsbrunns Golfklubb, Läckö Golfklubb, Knistad Herrgårds, Töreboda Golfklubb och Skövde Golfklubb.
Samordning och medfinansiering sker i samtliga fall via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner).
Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering. •