Golfboom 2020
Namn: Johan Mihkelson Ringqvist Yrke: Entreprenör Klubb: Ekholmsnäs Ökning: +762 medlemmar
Golfbranschen.se har pratat med representanter för klubbarna som ökar mest under rådande golfboom:
Ekholmsnäs är Sveriges största golfklubb med 16 432 medlemmar – en ökning med 762 nya medlemmar jämfört med 1 juni förra året. Eftersom klubben bara har nio hål att förfoga över så är det uppenbart att många medlemmar använder klubben som brevlåda. Men i år har ett trendbrott inträffat, berättar Johan Mihkelson Ringqvist.
»Vi har legat på mellan 22 000 och 23 000 medlemmar under de senaste tre åren och är vana att arbeta med medlemsförvaltning av större volymer. Vår USP när det gäller volymmedlemmen är att vi har en tydlig och enkel webbplattform och bra samarbetsavtal med andra golfklubbar, både i Sverige och Europa. Vi lägger även ned stora resurser på att ha en väl utvecklad kundsupport. Vår support är öppet alla dagar i veckan mellan 08.00 till 18.00, och det är något som fortfarande är helt unikt i vår bransch.«
»Vi fångar upp nya medlemmar dels på plats på klubben, dels via våra digitala kommunikationskanaler. Just nu är det många nya golfare med mindre erfarenhet av spelet och då är det av stor vikt att ge extra support via mail och telefon.«
»Överlag ligger fokus på nyrekrytering. Det är bara att titta på vilka signaler SGF sänder ut…«
Johan Mihkelson Ringqvist
»Nu har vi nästan 4 000 medlemmar som bor på Lidingö. Det är i den kategorin vi ökar mest: Alltså medlemmen som inte har oss som en brevlåda utan som en klubb man tränar och spelar på. Anledningen till ökningen lokalt kan vi delvis tillskriva den stora investering vi gjort i vår träningsanläggning som nu är av mycket hög klass. Dessutom har vi en stor ungdomsverksamheter vilket så klart hjälper när det kommer till att knyta an hela familjer som medlemmar.«
»Att golfsverige har svårt att behålla sina medlemmar beror på att fokus överlag ligger på nyrekrytering. Det är bara att titta på vilka signaler SGF sänder ut: Allt handlar om att göra golfspelet mer tillgängligt, snabbare, flexibelt. Inget större fel i detta men vi måste ha med oss att golf tar tid att lära sig, golf tar tid att spela och för att uppskatta spelet på lång sikt måste man ha ett genuint intresse. Jag tror många nya golfare inser detta ganska snabbt och har man inte intresset så väljer man att sluta.«
»…vi måste ha med oss att golf tar tid att lära sig, golf tar tid att spela…«
Johan Mihkelson Ringqvist
»Vi marknadsför golfen som lättillgänglig och får därför många nya golfare. Jag jobbar mycket med att kommunicera med golfare som slutat spela. Vissa går att få tillbaka genom riktade erbjudanden medan andra inte vill spela mer. Det får man acceptera. Golf kan inte spelas av alla i Sverige och det ska inte heller vara ambitionen.«