Namn: Peter Svallin Titel: Marknadschef Klubb: Malmö Burlöv Ökning: +397 medlemmar
Golfbranschen.se har pratat med representanter för klubbarna som ökar mest under rådande golfboom:
Malmö Burlöv grundlade årets medlemsökning redan för ett par år sedan. Man har investerat i banan och försökt hitta nya medlemsgrupper. Det har resulterat i en rejäl föryngring av klubben. Klubbens marknadschef Peter Svallin berättar:
»Egentligen är det bara brevlådeklubbar som ökat mer än vi. Jag pratade med Thomas (Ahlberg) på Bokskogen och med (Johan) Hinton och de verkar också ha ökat. Så det är nog en trend för hela Malmötrakten. Och det är ju fantastiskt. Det skapar trygghet för framtiden. Om vi får ett tapp nästa år så kanske det ändå inte blir så våldsamt.«
Golf för nyanlända
»Framgången vi upplever i år beror på flera olika saker och är ett resultat av tidigare nedlagt arbete. Vi har marknadsfört oss stenhårt sedan 2017. Vi har fått tidningar att skriva om oss och vi har synts i sociala medier, en hel del beroende på vårt CSR-arbete – golf för nyanlända. Vi har varit aktiva inom den sfären och det har gjort att vi fått en hel del medial uppmärksamhet. Sedan ligger vi nära Malmö, det är bara 3 kilometer till Malmö central.«
Nya medlemmar
»De senaste åren har vi investerat en del i banan. Vi har shapat om hål 19-27 med Johan Benestam och vi har anlagt fairwaybevattning på hål 1 till 18. När vi gjorde det fick vi nya medlemmar på en gång. Det var många gamla medlemmar som kom tillbaka till klubben. De tyckte att fairways var för dåliga tidigare. Så ökningen i år beror på flera olika saker.«
»Joakim Ohrbergs golfskola blev ju utsedd till årets golfskola av Svensk Golf 2018. Och den fortsätter – vi har 160 stycken i golfskola under sommaren, under sju veckor. De är mellan 7 och 12 år och de drar med sig sina föräldrar.«
»Jag är ju inte dummare än att jag går ut och pratar med dem. Frågar om de vill låna klubbor och prova att slå lite. Vi har fått många föräldrar till barnen att bli medlemmar. Juniorer drar även med sig mor- och farföräldrar.«
Yngre medlemmar
»Vi har fått många medlemmar som är yngre, mellan 25 och 40 år. Det är en helt annan publik än vi sett tidigare. Jag har pratat med med många av dem och allt de kräver är att det finns bollar i automaten, en plats där de kan stå och träna chippar och puttar, samt starttider på banan. Det är vad de är ute efter. Sedan klarar de sig själva.«
»De bryr sig inte så mycket om det där som var viktigt förr tiden, att man måste ha ett socialt klubbliv. De kommer hit för att konsumera golf. Då är starttider viktiga. Det ska vara lätt att boka och komma ut. Den gruppen verkar vara ganska nöjd med oss.«
»Vi jobbar stenhårt med att se till att det finns tider i vårt system. Vi har ju regler för hur många tider man kan ha bokade samtidigt för vi vill att alla ska kunna komma ut och spela.«
»Jag tror vi kommer att göra ett bra år ekonomiskt och då måste vi fortsätta investera. Jag har sagt till styrelsen att jag vill bygga en ny puttinggren på andra sidan ån, vid hål 1, 19 och 10. Och vi ska investera i stödsådd på fairway. Jag vill att medlemmarna ska se att vi utvecklar och investerar i banan men att det inte behöver betyda ökade årsavgifter. De ska se att det händer saker.«
Gasa, inte bromsa
»Vi måste fortsätta investera i medlemmarnas upplevelse. Vi ska bygga elljus och ha tak över 25 mattor på rangen. Man ska gasa sig ur en kris. Inte bromsa. Det är viktigt att de kunder vi har, eller medlemmar, känner att verksamheten utvecklas. De äldre medlemmarna har sagt att de tycker det är kul med ny bevattning och att jordmassor shapas om. Det hände inget under 10 år, det stod still. Nu är det annorlunda…«
»Golfboom? Tja, det spelas ju mycket golf. Så det kan man lugnt säga. Det spelas mycket. Men vi har ju inte blivit så våldsamt många fler. 25 000 totalt i hela landet. Utslaget på 400 klubbar är det inte så mycket men de som är medlemmar spelar mer. När varslen kom och permitteringar så exploderade det i tidsbokningen. Nu börjar många återgå till jobbet och det märks. Det är inte samma tryck men ändå rätt fullt på banan.«
»Det är bara att hoppas att de som börjat spela golf fortsätter spela. De som spelade mycket i april och maj, kanske känner sig mätta, nu kanske de vill göra annat också.«
»Våra medlemmar är fullt betalande, rubbet. Vi har inte ökat med greenfeemedlemskap. De har sjunkit i antal. Många har i stället växlat upp i medlemskategorierna. Det är bra för då får vi in mer pengar per medlem. Vi har ökat rejält i årsavgifter sedan förra året. Men jag kommer att lägga en stram budget inför 2021 som bygger på de siffror vi tog fram 2019 inför året. Blir det ett bra år, då står vi med en bra vinst och kan investera mer de kommande åren.«