Golf genomgår en förändring och förändringen avspeglas i en ökad konsumtion. Trenden går mot föryngring – samtidigt som spelet lockar allt fler.
Enligt Johan Thellmark, som är vd på Golfstore, beror tillväxten bland annat på digitaliseringen av delar av golfen.
– Jag tror att det finns flera anledningar men den digitala utvecklingen är definitivt en starkt bidragande faktor. Att man nu kan spela golf året runt, tack vare sim-golfen, ökar intresset. Den blir ett komplement till utomhusgolfen, inte en konkurrent. Den ökade mätbarheten – gamification-trenden – gör också att fler unga dras till sporten. Golfen har föryngrats och blivit cool. Att golf blev prioriterat under pandemin förstärkte denna trend.
– På Golfstore pratar vi mycket om tillväxt, förändring och föryngring, säger Johan Thellmark. Det gäller inte bara Sverige utan hela världen. Det är även den bild våra leverantörer målade upp när vi nyligen träffade dem för att prata sortiment och affärsvillkor för 2025.
Trenden märks på alla de sju marknader där Golfstore har butiker, om än i varierande grad.
– Utvecklingen sker i olika takt, säger Johan Thellmark som menar att Sverige och Norge är ledande. Danmark ligger lite efter och på de mer konservativa marknaderna i centraleuropa har det bara börjat röra på sig.
Inomhusgolfen har varit gynnsam för Golfstores medlemmar.
Omsättningsiffror från Golf Datatech visar att snittomsättningen under första halvåret ökat för Golfstores butiker mellan 2023 och 2024. I januari och februari var man 22 respektive 13 procent upp. Totalt var marknaden då –11 respektive –1,7 procent.
I maj och juni ökade Golfstore 4,7 respektive 5,6 procent samtidigt som övriga marknaden steg 9,8 respektive 9,5 procent.
– Den största ökningen såg vi i januari och februari. Många av våra medlemmar ligger långt fram när det gäller indoor golf och försäljningen under dessa månader var uteslutande nya klubbor som såldes efter custom fitting, säger Johan Thellmark.
Han konstaterar att Golfstores medlemmar haft ett bättre halvår än övriga on-courseaktörer.
– Eftersom vi ingår i Golf Datatechs on-coursestatistik, och utgör en stor del av den statistikgruppen, är skillnaden i realiteten ännu större. Efter första halvåret 2024 låg en snittbutik i Golfstore Sverige nästan sex procent bättre till än 2023. Efter augusti är denna siffra sju procent.
Omsättningsökningen drivs till stor del av klubbor, även om woods bara ökar en procent.
– Vår omsättningsökning drivs helt klart av klubbor, där järnklubbor är den största varugruppen och den som i år växer starkast. Den står för 18 procent av all omsättning i en snittshop i GS och klubbor totalt stod för 42 procent av omsättningen efter juni. Omsättningsökningen på förbrukningsartiklar som bollar, handskar visar att det har spelats mer golf i Sverige.
Utmaningen är skor och kläder.
– Detta är inte unikt för Golfstore. Vi vet att försäljningen av dessa kategorier har det generellt tufft i handeln. Fler inköp görs på nätet, second hand-försäljningen ökar, fler plagg och skor kan användas både på och utanför golfbanan. Vi ser ett ändrat konsumentbeteende för konfektion, med andra ord.
Johan Thellmark menar att en tydlig förändring i konsumentbeteendet är att premiumprodukter ökar.
– Det säljs mer premiumprodukter i våra butiker, mycket drivet av custom fitting. Kunder prioriterar fritidsprodukter och golf i sin privatekonomi och intresset för fitting, och skaft har ökat i takt med att mätbarheten blir bättre. •