Golfens hetaste webbadress är till salu.
I en intervju Bloombergs gjort med Time Inc’s CEO Rich Battista berättar Battista att såväl Golf Magazine som webbsajten Golf.com är till salu jämte ett par andra titlar hos förlaget.
Battista beskriver Golf Magazine som ett “underbart varumärke” men menar att Time Inc måste investera pengar i andra tillgångar. (Time Inc äger också varumärkena People och Sports Illustrated.)
”Det är viktigt att fokusera på de viktigaste tillväxtmöjligheterna i företaget, de som kommer att ge mest utslag”, säger han. ”Det här är underbara titlar och underbara varumärken. De är bara relativt sett mindre i vår portfölj.”
Även på Condé Nast, som ger ut Golf Digest och Golf World, är det en smula oroligt. Inte bara för att Golf Digests Chief Business Officer Howard Mittman har lämnat företaget och gått till sportsajten Bleacher Report.
Dessutom befinner sig Condé Nast i en omfattande omorganisation.
Det rapporteras om en ökande frustration runt Jim Norton, som 2016 utsågs till Chief Business Officer och som genast genomförde en stor organisationsförändring.
Omorganisationen ändrade den ursprungliga strukturen för en utgivare per tidskriftstitel och inrättade en gruppförlagsmodell, där en ”chefsjurist” skulle övervaka flera tidskrifter. Förändringarna decentraliserade reklamförsäljningsstrukturen för att tillgodose en flerkanalig säljstrategi.
En rad personer har sagt upp sig som en följd av förändringarna.
Anonyma källor menar att Nortons kunskap om verksamheten saknas vilket är problematiskt.
Kritiker har haft invändningar mot modellen och har noterat att Condé Nast ännu inte har landat några ”meningsfulla affärer” sedan förändringarna trädde i kraft.
Andra menar att Norton inte har fått tillräckligt med tid för att genomföra sin plan och att det fortfarande finns gott om möjligheter att räta skeppet. Även om strukturen offentliggjordes i januari, har den bara funnits i cirka fyra månader.
Samtidigt rapporteras om större bekymmer hos förlaget vilka handlar om huruvida koncernchef Bob Sauerberg har rätt strategi och rätt människor på plats för att leda förlaget genom tuffa tider. Dessa bekymmer är dock inte unika för Condé Nast, utan symptomatiska för större förändringar i medielandskapet.