Hem Banor & klubbar Golfens retailtrend 2024: Försäljningen av golfklubbor ökar i värde – putters ökar mest

Golfens retailtrend 2024: Försäljningen av golfklubbor ökar i värde – putters ökar mest

Den totala omsättningen inom retail i golfbranschen landar till och med augusti i år på cirka 1,5 miljarder kronor.

Hittills i år har omsättningen totalt i Sverige ökat med sju procent jämfört med 2023, som i sig var ett mycket starkt år.

– Vi kommer med all sannolikhet att landa strax över resultatet från 2023 vilket är fantastiskt med tanke på det konjunkturläge vi har haft i Sverige. Prognosen för försäljningen under hösten är som alltid beroende av väderlek och tillgången på nya produkter. Men faktum är att det säljs väldigt mycket klubbor i Sverige just nu, säger Michael Dahl som jobbar som affärskonsult inom golfbranschen, bland annat för det amerikanska researchföretaget Golf Datatech som levererar försäljningsdata till alla de stora tillverkarna.  

Enligt färska data till och med augusti har försäljningen av metal woods i år ökat med 6 procent, järnklubbor har ökat med nästan 9 procent, wedgar med 11 och putters med 27 procent!

Totalt har det sålts golfklubbor för nästan 650 miljoner fram till och med augusti.

– Klubbor representerar drygt 40 procent av all försäljning av golfprodukter i Sverige. Det är en väldigt hög siffra, säger Michael Dahl.

Fem varumärken – The Big 5 – står för drygt 85 procent av den totala klubbförsäljningen: Cobra, Callaway, TaylorMade, Titleist och Ping.

Dessa fem varumärken har hittills tillsammans sålt klubbor för knappt 580 miljoner kronor och dessa varumärken är upp nästan 9 procent mot förra året.

Hur långt tillbaka kan man se en uppgång?

– Sverige är av tradition och hävd en marknad där det alltid sålts mycket golfklubbor. Men det nya är att det inte längre finns något riktigt mellanprisläge för klubbor som det fanns tidigare. Det är antingen billiga nybörjar- och startpaket, typ Spalding, Tommy Armour eller liknande. Sedan finns det ett tomrum. Även Cobra har sedan en tid börjat lägga sig på en premiumprisnivå skulle man kunna man säga. 

Vad beror det på?

– Det finns många faktorer och anledningar, dels att komponenterna i golfklubborna kostar mer att tillverka. Produkterna har högre material- och produktionskostnader. Det är också fler finesser inom teknologin. Flera olika material i en och samma klubba gör hopsättningen mer komplicerad och därför mer kostsam. Men det beror även på att ett tidigare traditionellt set ser helt annorlunda ut i dag med exempelvis utilty irons, hybrider och fler special wedgar. Alla dessa olika varianter av spelförbättrande tillval kostar mer än en vanlig järnåtta. 

– Vi ser också en tydlig trend i att många inte bara gör custom fitting utan också väljer att ”personifiera” klubborna på olika sätt. Man frångår standardversionen och väljer exklusiva specialskaft och grepp, och unika och limiterade färgsättningar på huvudet mot en extra kostnad. Detta har pågått sedan 2-3 år tillbaka och det har en stark uppåtgående kurva. Prissättningen blir betydligt mer dynamisk när färre produkter säljs off the rack. Från konsument till konsument så skiljer sig slutprodukten ganska mycket. Det finns idag så många olika variabler så att standard helt enkelt blir mindre vanligt.  

Färre men värre

Michael Dahl menar att många konsumenter köper också enligt principen ”färre men värre” produkter och att det bidragit till att värdet av försäljningen haft en uppåtgående kurva.

– I stället för att byta utrustning varje år satsar man mer på sin utrustning som en investering. I stället använder man kanske i gengäld klubborna under en lite längre period. Mindre slit och släng, helt enkelt. Vi ser exempelvis att ett par av de allra största märkena säljer de något färre units (antal klubbor) inom ett par kategorier men de är upp rejält i det totala försäljningsvärdet – både per enskild produkt men också i det totala försäljningsvärdet. Det är ett tydligt tecken på att när konsumenten köper ett järnset eller en driver så är det inte med standardskaft från hyllan.

Av de fem stora varumärkena är Cobra den leverantör som säljer flest standardset. 50 procent av varumärkets försäljning kommer från hyllan. Men nyligen presenterade man en ny modell och strategi som ska öka andelen custom fitting för 2025.

Här för att stanna

Niklas Knutsson, Nordenchef på Cobra Puma Golf, sa då att ett bra custom fitting-system är en hygienfaktor: 

– Custom fitting är här för att stanna och detta är en evolution av vårt tidigare system. Det får inte bli för svårt så man skrämmer bort kunden. Det är trots allt bara 10 procent av klubbarnas medlemmar som har varit i studion och gjort en utprovning. Det får inte vara för läskigt. Det handlar om att få golfaren att testa. Och vi ska inte tappa bort oss och bara prata fitting utan det är produkten som skapar efterfrågan och säljer custom fitting. Det kommer aldrig att vara tvärtom. 

– Vi vill att folk ska ha roligt ute på banan för då spelar de mer, säger Martin Willners som är marknadschef på Cobra Puma Golf. Gör du en custom fitting så spelar du bättre golf, det är inget snack om den saken. Kan vi få fler att göra en custom blir de golfare och det är viktigt att de utvecklas på lång sikt. Den största anledningen till att folk slutar är att de inte utvecklas. •

Fakta

  • The Big 5 representerar cirka 85 procent av det totala värdet av klubbförsäljningen (fram till i augusti) och där alla ökat mellan 3 och 35 procent.  
  • Titleist och Taylor Made säljer ”något färre men betydligt värre” om vi ser till antal klubbor (units). Försäljningen styrs allt mer och mer mot premiumsegmentet, ”up charge”-skaft och grepp etc.  
  • The Big 5 representerar cirka 37 procent av den totala försäljningen av alla typer av golfprodukter.
Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Vildsvinen förstörde hålet: »Det är så stora skador att det inte går att laga«

Hål 6 på Karlskrona Golfklubb på Almö i Blekinge skärgård har blivit hårt åtgånget av vild…