Flera svenska golfklubbar har drabbats av en ransomware-attack.
”Vår hemsida (och alla andra golfklubbar som har samma leverantör) ligger just nu nere”, skriver Gullbringa G&CC på Facebook.
Även Sollentuna, Sjöbo, Delsjö, Mölndal, Chalmers, Finspång, Viksjö, Lyckorna, Askersund och Kinds Golfklubb är drabbade och har ett liknande meddelande på sina respektive Facebooksidor.
”För tillfället går det inte att nå vår hemsida. Detta beror på att ett av Tietoevrys datacenter i Sverige är utsatt för en ransomware-attack. För tillfället kan de inte säga hur lång tid det kommer att ta för att återställa systemen, men de jobbar på att lösa det så snart som möjligt”, skriver Kinds Golfklubb på Facebook.
Även SGA:s hemsida ligger nere. (SGA,Swedish Greenkeepers Association)
Problemen startade mellan 19 och 20 januari då ett av Tietoevrys datacenter utsattes för en ransomware-attack. Även om den övergripande återställningsarbetet har inletts påverkas fortfarande tjänsterna för de kunder som drabbats till följd av detta.
Så här skriver företaget på sin hemsida:
Attacken var begränsad till en del av ett av det berörda datacentret, vilket påverkar Tietoevrys tjänster till några av bolagets kunder i Sverige. Tietoevry isolerade omedelbart den påverkade plattformen, och ransomware-attacken har inte påverkat andra delar av företagets infrastruktur. Tietoevry har vidtagit åtgärder på högsta nivå för att undersöka, mildra och lösa situationen. Ett team av experter arbetar på flera spår parallellt och dygnet runt. Vi har meddelat de kunderna som är direkt berörda av detta och vi är i dialog med dem för uppdateringar om läget.
– I dagsläget kan vi inte säga hur lång tid det kommer att ta för att återställa systemen, men vi är fullt fokuserade på att lösa detta så snart det är tekniskt möjligt. Säkerheten och kontinuiteten i våra tjänster är av högsta prioritet för oss, och vi tar denna situation på största allvar. Händelsen utreds av både interna och externa specialister, och eftersom en ransomware-attack är en allvarlig brottslig handling har den också polisanmälts. Tietoevry är i högsta beredskap och följer situationen kontinuerligt, säger Venke Bordal, Head of Market Sweden, Tietoevry Tech Services.
Tietoevry följer en beprövad metodik för att återställa infrastruktur och tjänster. Arbetet utförs i en planerad sekvens för att säkerställa korrekt hantering av kunddata. Tidsplanen kan variera något beroende på kunden, de aktuella lösningarna och behoven av att återställa data. Detta arbete utförs i nära samarbete med de berörda kunderna.