Golfklubbens driving range är en ofta förbisedd affärs- och inkomstmöjlighet för svenska golfklubbar.
Det menar Andreaz Lindberg som är VD för The Bucket Pro´s.
Golfklubbens driving range har varit en plats där många slår en hink slitna bollar av dålig kvalitet för att värma upp innan rundan. För mer ambitiösa golfare är rangen inte heller en inspirerande eller ändamålsenlig plats att bedriva träning på.
Men i dag håller synen på driving rangen på att förändras och den utvecklingen går snabbt.
Det började när det engelska företaget Top Golf växte fram i USA. Företaget grundades i Watford år 2000 och ägs i dag av Callaway Golf.
Top Golf är en driving range-anläggning, ofta i flera våningsplan, där bollar slås i en stimmig barmiljö, med musik som fond och ofta i goda vänners lag. I anslutning till utslagsplatserna finns en bar och matservering.
Fenomenet har spridit sig över världen och anläggningarna är i dag tekniskt avancerade med radar-och spårningssystem som gör att man kan arrangera tävlingar mot sina vänner eller mot sig själv.
Anläggningarna har påverkat även vanliga golfklubbars övningsområden.
På en del svenska golfanläggningarna finns i dag antingen Toptracer eller Trackmansystem.
Ett av företagens som insett vart utvecklingen är på väg The Bucket Pro´s.
Hör företagets VD Andreaz Lindberg berätta: (scrolla nedåt)