Det blir ingen golfmässa i år – heller. Och mycket talar för att den gamla inköpsmässan inte kommer tillbaka, inte i sin tidigare form.
I stället arrangerar leverantörsföreningen Golf & Co även i år så kallade orderdagar där man har fördelat träffarna till olika platser, olika tidpunkter och där man delat upp inköpen efter segment – kläder (mjuka) och utrustning (hårda).
Senaste gången golfmässan arrangerades var 2019. Då hette den Golfens Nordiska Mötesplats och hade aspirerande planer på att bredda innehåll och målgrupp. Men det kan ha varit den sista mässan så som vi känner den. Anledningen till att golfmässan inte arrangerades 2020 var självfallet pandemin. Det är också anledningen till att mässan inte arrangeras 2021 – men det är inte den enda anledningen:
Fjolårets temporära nödlösning med orderdagar har visat sig fungera över förväntan och det är därför högst tveksamt om den gamla mässan kommer att återkomma i sitt forna format.
– Jag har svårt att se att vi kommer att göra en stor mässa igen eftersom det är för dyrt ställt mot vad det ger tillbaka, säger Niklas Knutsson, Head of Cobra Puma Golf Nordic som är en av leverantörsmedlemmarna i Golf & Co.
– Jag tror inte att vi kommer att komma tillbaka till den gamla mässans format. Orderdagarna kostar kanske 15–20 procent av vad en stor mässa kostar att arrangera.
Men det handlar inte bara om kostnader. Även den globala inköpssituationen harv förändrats de senaste åren och ser i dag annorlunda ut.
– När vi väl har mässan så är alla ordrar redan lagda sedan lång tid tillbaka. Den ligger för sent och det går inte att lägga den tidigare heller för alla har så mycket att göra när säsongen pågår. Och nu har vi ju sett att det funkar bra utan mässa. Det blir enormt mycket billigare för alla. Vi sparar flera hundra tusen på att inte göra mässan.
Däremot tror Niklas Knutsson att branschen kan vara betjänt av att ha en annan typ av mötesplats.
– Men då ska man blanda in SGA, GAF, PGA och SGF. Det behövs ett forum där vi träffas men en renodlad inköpsmässa tror jag inte att vi kommer att återkomma till. Men eftersom branschen är så stor som den är kan det behövas en annan typ av mötesplats.
Årets orderdagarna för konfektion och golfmode avverkades tidigare i augusti medan hårdvara arrangeras på tre olika platser i oktober. Platserna är:
• Omberg 13 okt, Omberg GK
• Stockholm 20-21 okt, Scandinavian XPO
• Malmö 27-28 okt, Malmö Arena Hotel
Antalet ”utställare” är mer begränsat än normalt. I år kommer följande företag att medverka.
• Ligma
• Srixon/Clevland
• Cobra golf
• Sportsbackup
• Ping
• Callaway golf
• Taylor Made
• Titileist
• MiToo
• Par Golf
• Wilson
• Garmin
• Master Golf
• Rangeservant
• Easy Green
• Mizuno