Det är dags för årets inköpsmässa för golfbranschen. Två veckor ”försenad” – men lite större och starkare jämfört med förra året.
– Det är lite fler utställare i år – 45 mot 38 förra året. Det är också lite större till ytan.
Vi har lagt det två veckor senare i år för att alla ska ha fått en chans att avsluta säsongen.
I år är fler modeföretag med vilket beror på att inköpsdagarna i Stockholm har försvunnit:
– Vi har fått fått tillbaka flera av klädleverantörerna som Daily Sports, Röhnisch och Oscar Jacobson. De ställer ut i år igen. Sedan är det några nya utställare ytterligare.
Utställningsdagarna försvann eftersom de större leverantörerna inte hade någon egentlig nytta av dem.
– Flera av de mindre klädleverantörerna gillade dem. Däremot inte de större. Sedan finns en risk att de skulle såga av grenen de satt på om de inte satsade fullt på Golfmässan.
En annan nyhet är att branschfesten är tillbaka på måndagskvällen:
– Vi gör det för att vi vill satsa på att skapa en mötesplats för golfen. Vi måste klara av att hålla i det här. Förra året hade vi 500 besökare på två dagar. I år kommer vi kanske att ha 650, rimligen. Men vi har en utveckling där allt färre personer tar inköpsbesluten, även om omsättningen i branschen totalt har ökat i år. Det är de signaler jag får. Jag vet att kläderna har haft det tufft men att det har gått bra för hårdvaran.
Hur länge ska mässan finnas kvar i Malmö?
– Så länge vi har stora synergieffekter med att arrangera den här mässan parallellt med GolfStores, Kan vi hitta en bättre lösning, då gör vi det. Skulle vi bryta upp nu och flytta till Jönköping, då skulle det kosta många leverantörer mycket pengar. Det är därför vi gör så här.
– Men vi får se vart det tar vägen. Det kan dyka upp nya lösningar så småningom.