I den senaste resultatrapporten från GolfMore konstateras att svenska driving range-anläggningar som använder GolfMores betalningssystem hade en total intäkt på 50,7 miljoner kronor under 2022.
Informationen understryker rådande trender inom golfbranschen som pekar på att det finns en outnyttjad potential i golfklubbarnas driving range, menar Steven McDaniel som är Key Account Manager på Range Servant i Halmstad.
Företaget har startat ett Range Coach-program för att hjälpa GolfMore-kunder att bättre förstå sin driving range och de nyckeltal som gör störst skillnad.
GolfMore finns på 79 svenska klubbar.
– De utgör mindre än 20 procent av det totala antalet ranger i Sverige, så man kan tänka sig hur mycket totala intäkter det finns på samtliga golfklubbar i Sverige. Det bör vara över 200 miljoner kronor och det visar att golf är fortfarande en ”stark” sport med stort intresse.
Antalet golfare har ökat de senaste åren och det innebär också att fler personer än tidigare använder driving rangen. Många klubbar har därför valt att satsa på att göra dessa områden mer attraktiva.
– Då många golfare är aktiva blir det också mycket spel på rangen. Många klubbar väljer därför att spendera pengar på att förbättra Range-upplevelsen. Med GolfMore-teknologin och Range Coach-programmet kan Range Servant hjälpa golfbanaoperatören att fatta bättre affärsbeslut, vilket leder till en mer lönsamt driving range, menar Steven.
En annan trend som Steven ser är investering i Tracking-system på lokal klubbnivå. Med leverantörer, som TrackMan Range, Toptracer Range, and Inrange kan man se rangen som en affärs- och inkomstmöljlighet.
– Det gör alltså inte bara rangen mer tilltalande utan ökar även gästupplevelsen om man känner till rangens nyckeltal, såsom de mest hektiska dagarna och tiderna, vilka produkter som är mest populära och förståelse för hur folk vill betala. Allt bidrar till en föhöjd totalupplevelse.