En helt nystartad försäljningsavdelning ska göra Golfstore mer lönsamt och få kedjan att växa.
Den nya avdelningen kommer att ledas av Golfstores VD Johan Thellmark, som därmed även fungerar som försäljningschef.
Till sin hjälp kommer han att ha två regionchefer: Gustaf Hansson vars område blir Norden (Sverige, Danmark och Norge) medan Björn Renée ska ansvara för Tyskland, Holland och Österrike. Både Gustaf och Björn kommer från organisationen. De beskrivs av Golfstore som goda relationsbyggare som kan både golfbranschen och känner Golfstores medlemmarna väl.
Satsningen görs för att öka närvaron på fältet och för att ge medlemmarna ett mer individuellt anpassat stöd i butikerna. Målet är att öka lönsamheten för nuvarande medlemmar, men även att växa som kedja.
Försäljningsavdelningen ska också ansvara för utbildning, rekrytering och expansion. Avdelningen kommer även att utveckla Golfstores koncept och service, samt ta fram ett modernt butikskoncept.
Effekterna av pandemin resulterade i att 2020 blev ett rekordår för både Golfstores butiker och det centrala bolaget.
– Digitaliseringen av handeln går snabbt och e-handeln växer, men i framtiden kommer det att vara ännu viktigare att fokusera på mötet med kunden. Vårt varumärkeslöfte ’Vi hjälper dig att bli en bättre golfare’ innebär så mycket mer än bara produkter och priser. Med våra lägen ute på golfbanorna, våra PGA-utbildade pros och vår duktiga butikspersonal kan vi erbjuda golfarna helt andra upplevelser än de man får på nätet eller i en citybutik”, säger Johan Thellmark, VD på Golfstore Group ek. för.
Han fortsätter:
– Det är en styrka för oss att finnas i sex olika länder eftersom det ger oss större inköpsvolymer. Samtidigt är det en utmaning när marknaderna har olika förutsättningar och befinner sig i olika mognadsfaser. Vi måste ’think global – act local’ och därför är det viktigt att ha två olika regionchefer som ser till att vi anpassar våra tjänster till varje marknads behov, utan att tappa vårt helhetstänk, våra gemensamma mål och våra visioner.