Cleveland är tillbaka.
Inför nästa säsong aviserar man ett betydligt bredare utbud av hårdvara i sortimentet.
Cleveland Golf och moderbolaget Dunlop Sports beslutade 2014 att utvärdera den dåvarande affärsmodellen och beslutade efter detta att försöka stärka Cleveland Golfs position på golfmarknaden genom att fokusera på det som var varumärkets styrka och kärna.
Företaget var framför allt kända för sina wedgar och det var detta, samt putters, man skulle satsa på. Därför rensades övriga klubbor bort från sortimentet.
Ett helt nytt team utsågs för att fokusera på den här delen av spelet.
År 2016 introducerades ett nytt modernt utseende och RTX 3-wedgarna, TFI 2135 och Huntington Beach Putters. Dessa lanserades samtidigt som en ny kommunikationsstrategi antogs tillsammans med ett fokus på direktmarknadslösningar.
Att fokusera på varumärkets styrka var framgångsrikt:
Lionel Caron, president i kontinentala Europa, säger:
– Att ompositionera varumärket var ett positivt och viktigt steg för Cleveland Golf på världsmarknaden. Vi känner efter det överväldigande stöd vi fått av våra ”fans” att det är rätt tid att återvända stärkta, med ett rent och kraftfullt utbud av hårdvaruprodukter. Marknaden har förändrats dramatiskt de senaste två åren och vi tror att varumärket Cleveland kan erbjuda högkvalitativa prestandaprodukter med fokus på funktionell teknik. Vårt mål är spelförbättringsspelaren som söker produkter av hög kvalitet till en mycket konkurrenskraftig prispunkt.
Cleveland lovar i ett pressmeddelande att släppa mer information om satsningen 15 september.