Henrik Pantzar blir ansvarig för Cobra Puma Golf i Europa. Hans nya titel blir Head of Golf.
Henrik Pantzar jobbar redan i dag i en europeisk roll där han haft ansvaret för Cobra Pumas produktportfölj. Hans titel har fram till nu varit Director of Merchandising.
– Men nu ska vi bygga en tydligare Europastruktur för golfen. Detta som ett led i vår investering för framtiden, säger Henrik till Golfbranschen.se
Ny struktur
Tjänsten som Head of Golf är nyinrättad. Henrik tillträder den 1 april.
– Det handlar om att driva den totala affären framåt för alla våra europeiska marknader. I min tidigare tjänst var mitt fokus varit på produktsidan enbart. Nu kommer det innefatta både produkt, sälj och marknadsföring. Vi ska hitta en struktur för den europeiska regionen och flytta fram våra positioner. Det gör vi för att säkerställa att vi har det rätta ”set-upen” så att vi kan ta oss an framtidens möjligheter och utmaningar på bästa sätt.
Henrik kommer även i fortsättningen att utgå från företagets nya lokaler i Solna.
Cobra Puma har fyra europeiska affärsområden med fyra dotterbolag: UK, Norden, Centraleuuropa (Ty, Benelux, Österrike, Schweiz) och Sydeuropa (Frankrike, italien, Portugal).
– Varje område har en setup liknande den vi har i Norden.
Ambitiös tillväxtplan
Tjänsten har diskuterats under en period som sammanfaller med behovet av en ny organisation.
– Det har varit en process. I takt med att golfbusinessen vuxit och att vi även vuxit som företag, behöver vi ta nästa steg och flytta fram våra positioner. Vi har en ambitiös tillväxtplan för de kommande åren och för att nå våra mål där behöver vi organisera oss annorlunda.
Vad blir det första du kommer att göra som Head of Golf?
– Det handlar om att skapa en ny struktur, så det är det första jag kommer göra är att bygga ett team som ska supporta alla marknader i Europa när det gäller produkt och ”marketing”. Initialt är det det första som kommer att hända. Sedan finns en massa andra projekt vi tittar på för att säkerställa att den totala affären blir konkurrenskraftig och attraktiv för hela marknaden.
Han menar att de har en bra utgångspunkt tack vare alla bra produkter som fabriken i Carlsbad levererar.
– Men vi måste också ha en struktur för att implementera de här produkterna på rätt sätt i Europa så att vi är relevanta för den europeiska marknaden. Det gäller i allt vi gör.
Bygga varumärke
– ”Operations” är en viktig del för att säkerställa servicenivån till våra kunder. Inom golfen handlar det mycket om custom fitting. Det finns förbättringsområden där. Att säkerställa hur man levererar en så bra custom fitting-service som möjligt har blivit allt viktigare. När det gäller marketing vill vi också stärka våra positioner så att vi blir mer visuella och syna bättre för att bygga vårt varumärke starkare. Sist men inte minst – att stärka vår distribution ibland våra retailers har också högt fokus, naturligtvis, liksom vår DTC-business. Allt tillsammans utgör en plattformen för att få våra produkter att hitta ut till konsumenten.