Nu kommer en svensk golfboll.
Bakom lanseringen ligger Johan Ronnestam, som är entreprenör och produktutvecklare.
Idén fick Johan när han hittade en bortslagen Vice-boll i skogen. Han visste inte vad det var, hade aldrig hört talas om Vice. Men han googlade när han kom hem.
– När jag förstod vad det var så blev jag inspirerad av att det var någon annan än de stora varumärkena som producerat en egen boll. Och då började jag fundera på att jag faktiskt kunna ta och göra en helt en helt egen golfboll, säger Johan som enligt egen utsago ”håller på med en massa projekt hit och dit” vilket mestadels innefattar produktutveckling inom arkitektur och design.
För tre år sedan plockade han upp golfen igen, efter ett uppehåll på fem år. Han spelade, som så många andra, intensivt fram tills han blev pappa. Då tog familjelivet över anspråken på hans tid. Då hade han hcp 2,5. I dag, åtta år senare, spelar han på 3,5.
Bollidén gick han och bar på i några år. Den ”låg och jäste”, som han säger.
– Men för två år sedan började jag ta kontakt med fabriker och efter det fick jag hem prototyper och så började jag arbeta med varumärket. Jag delade ut bollar till en massa kompisar som provspelade för att känna vad som funkade och vad som inte var så bra.
Det handlade om allt från färgnyanser och egenskaper till namn och materialval.
I höstas la han beställningen och bollarna kom efter årsskiftet. Nu har han öppnat sin onlinebutik och döpt bollen till Hitpin. Den finns i tre modeller: Pro F1+, Tour Titan Soft och Supersonic.
Hitpin Pro F1+ är den mest avancerade bollen som ska mäta sig med de främsta och mest kända bollarna på marknaden.
Tour Titan Soft är en 3-delskonstruktionen som spinner mindre från tee med drivern vilket ger mer längd med metalwoods. Däremot känn bollen mjuk i närspelet.
Supersonic ska ge mer stabilitet i luften och mer längd.
– Jag har drivit många olika projekt med många olika partners men det här är ett projekt där jag har gjort allt själv, från start hela vägen in i mål, inklusive att bygga e-handeln, design av paket och loggor.
Varför gör du det?
– Jag vill att unga spelare ska ha råd att spela en boll byggd på bra teknologi när de spelar golf. Jag, och många med mig, känner att det svider när man ska köpa ett paket ProV1:or för 559 kronor. Det har varit en drivande faktor: Att ta fram en boll som kan säljas till ett lägre pris men med samma kvalitet.
Det är annars en mättad marknad?
– Det vet jag inte om jag tycker? Det där får man höra när vad man än startar. Då säger alla: ”Har inte någon gjort det där?” Resonerade man så, då skulle ingen kunna starta någon ny verksamhet. Det fanns ju elbilar från BMW när Tesla började bygga sina. Och Nike har gjort skor i evigheter, ändå kommer det nya märken och modeller från andra. Det är en fråga om positionering och om att nå en ny målgrupp.
– Jag brukar säga att jag hoppas det ska bli en boll för folk som gillar andra sporter också – att åka snowboard, skejta, åka skidor och paddla kajak. Jag känner en starkare koppling till en livsstil ute i naturen snarare än den gamla traditionella synen på golf som en överklassport. Jag gillar att golf håller på att bli en idrott där folk tränar hårt på gym, och där vi ser färre och färre som röker cigarr och går runt i rutiga byxor.
Upplever du golfen så?
– Det finns fortfarande traditionalister inom golfen och en av mina drivkrafter är att kunna göra att golfen känns mer modern och ungdomlig.
Hur tog du fram modeller?
– Golf handlar ju mycket om självförtroende. Man står på te och tittar på bollen. Och den finaste bollen jag producerade måste ju vara som en ProV1 eller liknande. Jag beställde prototyper med samma konstruktion men bad dem blanda en annan mjukhet i skalet som gav den känsla som jag ville ha. Jag har alltid gillat den gamla Balata-känslan. Men en modern boll måste ju samtidigt hålla att spela på över många hål. Så det handlade om en medelväg. Mjuk men hållbar utan att vara ”klickig”. Så på den bollen var specifikationen tydlig. På Supersonic-modellen handlade det om att göra en boll för mina föräldrar, som är över 70 år. När de fick Supersonic nådde pappa plötsligt in på tre på par 5-hålen. Det är en boll för dem som inte slår så hårt. Mellanbollen var den som var mest oklar. Den skulle skilja sig från premiumbollen men inte vara stenhård. Det handlade om att få in mycket spinn utan att den blev ohanterlig. Där handlade det om att få mjukhet och skalet är därför mer matt.
Hur kom du på namnet?
– Jag tryckte åtta olika namn på bollarna i början. Jag visste inte vad jag skulle få igenom. Och jag ville fundera på vad man kände när man tittade ned på bollarna med olika namn. Hur ser namnet ut? Känns det dyrt? Billigt? Så kom jag på Hitpin.
Du säljer bara online?
– Det är möjligt jag kan distribuera på andra sätt också. Men det är så dyrt att producera. Jag kom inte upp i de nivåerna att jag kunde få ned priserna. Så jag måste helt enkelt sälja utan mellanled. Annars skulle mina marginaler försvinna. Men jag ser gärna att bollarna ska säljas i proshopar.
En del hjälp har Johan haft av att han en gång på 1990-talet jobbade på Swemac.
– Jag jobbade med marknadsföring och försäljning av Mizuno, så jag har hyfsad koll på hur relationen mellan leverantörer och shopar ser ut. Och jag känner att jag är för liten i dagsläget. Jag kan inte rabattera mina produkter och underminera mina marginaler. Det är inga stora marginaler när man är ny på marknaden.
På sikt, vad hoppas du på?
– Om jag skulle tiodubbla försäljningen, då kan jag få ned inköpspriserna rätt bra. Men då vill jag använda det till att göra aktiviteter inom marknad och sponsring. Man skulle kunna sponsra unga spelare som ännu inte fått ”spons”. Att hjälpa dem och ge dem möjlighet att spela riktigt bra bollar… det skulle vara roligt. Om man sedan tjänar pengar om fem eller tio år, visst, men det roliga är att se unga människor ha kul på golfbanan.