Hem Marknad & media Han startar ny golftour – ska ge svenska pro’s fler tävlingar och bättre ekonomi

Han startar ny golftour – ska ge svenska pro’s fler tävlingar och bättre ekonomi

Ola Engberg, Svenska Pro Am Touren.

En ny tour kanske är på väg att växa fram på den svenska golfscenen. Svenska PRO AM Touren, initierad av Ola Engberg, lanseras för att ge landets professionella golfspelare fler tävlingsmöjligheter med attraktiva prispengar. 

– Det finns för få tävlingar med bra prispengar i Sverige, vilket gör det svårt för många pro’s att livnära sig på sin idrott, säger Ola Engberg som är initiativtagaren.

Svar på en växande efterfrågan

Touren syftar till att vara en språngbräda för spelare som vill vidare till exempelvis Cutter & Buck Tour och Challenge Tour.

– Om vi varje år kan ge några pro´s råd att spela fler tävlingar, åka på extraläger eller bekosta ett kval till nästa nivå, då har vi lyckats. På lång sikt vill vi vara med och stärka positionen för svensk golf i världen. I sammanhanget är vi och kommer kanske alltid att vara en liten aktör. Men även små aktörer kan göra skillnad, menar Ola.

Ett unikt koncept

Svenska PRO AM Touren skiljer sig från andra tävlingsupplägg genom sitt PRO AM-format.

– Jätteviktigt här är att vi INTE vill vara en konkurrent till någon befintlig tour med prispengar. Vi behöver fler tävlingar och inte färre. I våra tävlingar betalar inte pro´s någon startavgift och alla pro’s får betalt för sin insats.

Touren är tänkt att ha en stark lokal förankring.

– Under varje tävling samlar vi, ihop med våra sponsorer och partners, ihop pengar till ett lokalt välgörande ändamål. Arrangerande klubb får bestämma vart pengen ska gå, det är ju dom som känner till sitt närområde bäst.

Starkt mottagande och framtida planer

Responsen från både pro’s och klubbar har varit överväldigande positiv, menar Ola.

– Jag har på kort tid fått kontakt med nästan 200 svenska pro’s via Instagram. Många visar stort intresse och ser touren som en värdefull möjlighet.

Under 2025 planeras 7-8 tävlingar, med en ambition att utöka till 10-11 tävlingar under 2026.

– Visionen om att stödja och hjälpa kommer vara vår röda tråd. Jag tror att varje företag/organisation behöver se över sin marknad och verksamhet för att utvecklas åt rätt håll.

Finansieringen bygger på att PROs tar med egna lag, och en namnsponsor eftersöks för framtiden.

– Jag söker en namnsponsor och ytterligare någon sponsor/partner till 2025. Men även med nuvarande lag så kommer jag kunna genomföra 2025 års säsong och jobba långsiktigt.

Touren samarbetar redan med Svenska Golfförbundet och PGA Sverige för att fungera som ett kompletterande initiativ till de befintliga tourerna.

– Vi kommer använda förbundets administrativa tjänster i samband med våra tävlingar och har redan nu en bra dialog med Svenska Golfförbundet. Våra tävlingar ska inte krocka med Cutter & Buck Tour och inte heller Ahlsell Nordic Golf Tour. PGA Sverige ser jag som en viktig partner framöver. •

Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

Anna blir Solheim Cup-kapten 2026: »Känns otroligt speciellt«

Anna Nordqvist har utsetts till kapten för det europeiska Solheim Cup-laget 2026. Matchen …