I våras bytte World of Golf i Göteborg ut samtliga sina rangebollar mot Nassau, en åtgärd som möttes med både förvåning och höjda ögonbryn i branschen.
World of Golf är Europas största träningsanläggning för golf.
– Vi vill ge våra kunder de bästa träningsmöjligheterna som finns. Bra rangebollar är därför det absolut viktigaste för oss på vår anläggning. I våra tester och urval hade vi högt ställda krav på våra bollar. Vi letade efter en boll som hade både längd och spinn som en riktig boll samt lång hållbarhet. Den mixen hittade vi hos bollarna från Tour Level Golf, sa Magnus Palm när han han förbigick rangebollar från de stora bolleverantörerna till förmån för Nassau Range TWO.
Sedan dess har Tour Level Golf levererat bollar till bland annat Los Naranjos, Valderrama, Österåker, Sollentuna, Arninge, Bro Hof, Glasriket, Sand, Hills och Barsebäck.
– Vi har mutat in varumärket i Europa, och vi får en bra respons hos våra kunder, säger Andreaz Lindberg som är majoritetsägare i Tour Level Golf.
Han är en av tre ägare (majoritetsägare) i Tour Level Golf.
Under de två år man funnits på den svenska marknaden har Tour Level Golf gått från ett par hundra tusen i omsättning 2015 till en beräknad omsättning på över fyra miljoner 2016. För 2017 räknar han med en fördubbling.
– Rangebollar är det vi säljer mest av i dag, samtidigt tror vi mycket på White Label. Det är framtiden, säger Andreaz Lindberg.
White Label Golf är vid sidan av rangebollar, den andra verksamhetsgrenen hos Tour Level Golf av totalt tre.
– Vi är ju General Agent för Nassau Golf i Sverige, Spanien och Portugal. Med White Label hoppas Andreaz att Tour Level ska kunna ta marknadsandelar på logobollsmarknaden.
– Private branding-marknaden växer snabbt, säger Andreaz. Företag som köper bollen kan sätta sitt eget varumärke på den i stället för att köpa bollar från ett existerande bollvarumärke och trycka sin logotyp bredvid deras. Dessutom till ett högre pris och ändå bara få en del av varumärkesplattformen. Eller så kan man lansera sina helt egna bollvarumärken.
För att det ska fungera måste bollarna vara bra. Och det är de, menar Andreaz. Han menar att de i alla modellkategorier matchar de etablerade varumärkena.
– Det kan jag garantera. Och det är i dag enkelt att syna och testa. Så vi sticker ut hakan och påstår att våra bollar är minst lika bra som de andra. Vi är trygga med vår producent, Nassau som tillverkar bollarna. Vi har gjort många tester med kunder. Det är i dag lätt att testa en bolls egenskaper i en Trackman eller Flightscope och ProTracer.
White Label-bollarna liksom rangebollarna kommer från Nassau-fabriken i Sydkorea – en av de tre största bollfabrikerna. Bland annat har TaylorMade sin R&D-avdelning för fyr- och femdelsbollar på fabriken.
Det finns i dag ett 40-tal bollfabriker i världen, tre av dem står för en klar majoritet av tillverkningen av kärnor. Nassau är en av dessa.
– Kärnan är det svåraste att tillverka med jämn kvalitet. När man har gjort en boll så skickas den till R&A som testar den. Avvikelsen mellan bollarna får vara maximalt två procent. Och det är kärnan som är den svåra delen att göra, menar Andreaz.
Nassau har framför allt tillverkat bollar åt andra och sålt blott en blygsam del av sina bollar under eget namn på konsumentmarknaden.
Under Tour Level Golfs första verksamhetsår kartlade de marknaden. De klippte konkurrenternas bollar för att se hur de var tillverkade och för att jämföra med sina egna alternativ. Bollarna testade i Trackman och Flightscope och resultatet redovisades för tilltänkta kunder.
– Det går inte så snabbt som vi hoppas men snabbare än det traditionellt sett gör, tror jag. Vi har bestämt oss för att bli världens främsta aktör av rangebollar med ett utbud som går från onepiece till fourpiece. Vi kommer verkligen satsa på det.
– Men det som är oss mest kärt är ju White Label-konceptet. Det är det vi äger. Vårt mål är att bli bäst på private branding och logobollar. Kalla det målsättning eller vision, det är en målbild vi arbetar med. Vi ska vara bäst på allt från kvalitet till leveranstider.
Och hur har branschen reagerat på ert intåg på marknaden?
– De reaktioner som nått fram till oss rör väl framförallt den kartläggning vi gjorde för att sätta oss in i hur kvaliteten skiljer sig mellan olika rangebollar. Innan vi kan skrika ut att vi har de bästa rangebollarna så måste vi ju veta hur det ser ut. Det har ju nått ut att vi klippt sönder deras bollar och det kan vara avslöjande. Det är då vi har hittat en del grejer. Där har vi mött reaktioner från någon aktör.
– Vi vet i dag att våra bollar står sig mot konkurrenternas. De har framfört att de tycker att vårt sätt att gå fram inte varit bra. Men jag vet ju att de gör likadant. De klipper och kartlägger. Men framför allt är det väl deras kunder som blivit överraskade av att det som kommunicerats om tillverkning och kvalitet inte alltid stämmer.
– Och har man en rangeboll med bra spelegenskaper så ger det så klart möjligheter när man gör en custom fitting. Det är klart att det ökar intäktsmöjligheterna. Det går ut fler klubbor från World of Golf-studion sedan de bytte till vår boll.
– De måste vara kompromisslösa när de väljer bollar. De måste ha den bästa bollen på marknaden. Egentligen skulle de behöva riktiga bollar men de håller inte för mer än upp till 100 fulla slag. På World of Golf slås det ju miljoner slag om året. Så hållbarheten är viktig. Det är där Magnus menar att det har förändrats genom åren, till det sämre.
Sedan årsskiftet så har Tour Level Golf knutit till sig flera kända golfnamn från branschen. Peter Gustafsson (Spanien), Fredrik Andersson Hed, Bengt Jonevret och Torgny ”Togge” Karlsson.
Togge kommer från 13 år på Taylor Made och är sedan 1 juni i år vår Sverigechef. Inom kort presenteras ytterligare nyförvärv. •