Hem Krönika Här är företagen som utvecklar golfen

Här är företagen som utvecklar golfen

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

I förra veckan spenderade jag två dagar på PGA National i Bara där The Bucket Pro´s arrangerade branschdagar och där företag som Troon International, Toptracer och Trackman med flera närvarade. 

Jag har följt svenska Sweetspots utveckling i några år och gläds åt den framgång som deras kommande samverkan med R&A innebär för utvecklingen av golfen 

Det finns en viktig skillnad mellan den utveckling som drivs av kommersiella aktörer och det arbete som utförs av organisationer och myndigheter: De kommersiella aktörerna måste varje dag bevisa att deras produkter och tjänster ger deras kunder ökade intäkter och att den i sin tur ger deras kunder mer glädje. Organisationer kan ha ideologiska och politiska orsaker till sina beslut och det eventuella kundbehovet är inte alltid centralt. Det behöver inte ens finnas i en kravspecifikation. 

Dan Persson

En annan skillnad är att de kommersiella aktörerna verkar på en global marknad medan utveckling i organisation begränsar marknaden till antalet lokala intressenter. För golfen innebär det 10 000 potentiella kunder globalt. För ett golfförbund handlar det om 450 klubbar. Lägger man 1 000 kronor per kund och år på utveckling är det 10 miljoner respektiver 400 000 kronor som är utfallet.  

Att träna golf har för mig alltid varit tråkigare än att spela golf. Trots att jag vet att bara någon timme golfträning per vecka förmodligen skulle göra mitt golfspelande roligare. När jag nu får uppleva hur det är att träna på en bekväm range med regn- och vindskydd, där jag får detaljerad feedback på varje slag, och där mattor och bollar är av bra kvalitet… då är det självfallet en helt annan upplevelse än att nöta på en sliten matta på en tråkig range där det blåser och regnar och jag fryser. 

Jag blir följaktligen varm i själen av det BucketPros och klubbarna gör för att skapa mera glädje och bättre förutsättningar. Digitaliseringen som de här företagen står för utvecklar golfen. Våra kommersiella privata anläggning från Björn Borg i slutet på 80-talet och framåt via Peab på PGA National, Hills, Bro Hof med flera, har genererat runt tio miljarder till golfen. 500 entreprenörer i form av PGA-instruktörer har tillsammans med PGA gjort massor för att göra golfen roligare genom att göra våra golfare bättre. 

Jag har saknat förbundet i utvecklingsarbetet och ibland kritiserat deras ovilja att samverka, men här har jag nog haft fel. Det kan vara så att SGF har som mål att utveckla idrotten golf, inte upplevelseindustrin golf. 

Problemet blir då att varje senior chef på förbundet kan lista ut med lillfingret att de egna digitala systemen inte bara är tjänster till klubbar. De är grunden till förbundets maktposition och försvaras av det skälet. 

Nu står kommersiella aktörer för en stor del av nyrekryteringen till golfen, oavsett om de heter Happy Golfer, World of Golf, Protracer, Trackman, Sweetspot eller The Bucket Pros, och oavsett om de är privata simulatorhallar eller privata glfanläggningar. Vill man vara lite elak kan man säga att traditionella klubbar mest byter medlemmar med varandra, även om de givetvis också står för en del rekrytering.  

För nya golfare är det inte medlemskapet i den ideella idrottsföreningen som är viktigt, ej heller stimuleras deras golflust av förbundets förmåga att förmedla genusteorier. De som skapar fler golfspelare i en svår tid och som kan öka intäkterna för en golfklubbar borde vara förbundets egentliga uppdragsgivare.  Kanske förbundets approach borde vara ”hur kan vi hjälpa er skapa fler golfare” snarare än ”vi vill inte ha kommersiella aktörer som kan konkurrera med oss”.  

Med förbundets goda ekonomi ser jag ett stort behov av en nationell kampanj för att få fler att börja spela golf. I ett läge där 2023 troligen blir ett 20/20 år – det vill säga 20 procent ökade kostnader och 20 procent lägre intäkter – kommer det att bli tufft för väldigt många. Tack och lov har pandemin skapat en högre soliditet för de flesta klubbar. 

Men, det är fantastiskt att se alla aktörer som nu gör sitt bästa för att utveckla golfen. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Samhällets förändringar är svåra att kämpa emot

KRÖNIKA: Jag har berört ämnet tidigare i den här spalten. Och det beror på att jag är rädd…