I våras tog Abacus Sportswear beslutet att förstärka ledningsgruppen med en ny VD. Företagets grundare och dåvarande VD Sven-Olof Karlsson, ville fokusera på rollen som strategisk koncept- och marknadsutvecklare för det framgångsrika svenska sportmodeföretaget.
Nu har alla bitarna fallit på plats. Abacus Sportswear har utsett fd golfproffset Henrik Bergqvist till ny VD och försäljningschef.
Sven-Olof Karlsson kan inte dölja sin entusiasm efter den lyckosamma rekryteringsprocessen.
– Vi har haft förmånen att göra vårt val utifrån ett synnerligen kvalificerat startfält. Att vi slutligen landade på Henrik Bergqvist, är att vi bedömer att han kan tillföra företaget så otroligt mycket.
Chris Mattsson, Abacus Sportswear’s designchef och tillförordnade VD, ser i Henrik en perfekt sparringpartner:
– Han har tung kompetens, ett imponerande nätverk och en energi som känns extremt inspirerande, säger hon.
Henrik Bergqvist menar att jobbet på Abacus Sportswear kändes självklart
– När jag fick nys om att de sökte ny VD och försäljningschef, insåg jag att detta var den idealiska möjligheten för mig.
En organisation i rätt storlek med ett superstarkt fundament och dessutom med sina rötter i golf, för mig kunde det inte bli mer rätt.
Henrik Bergqvist har själv ett fundament som passar in på Abacus Sportwear som en golfhandske.
Golfproffs som ung, Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på affärsutveckling, marknadschef på Golf Digest,
Client Manager på IMG, VD på PGA Event & Communication, utvecklingsansvarig för ett par av Europas främsta golfbanor
och senast VD på Kungsängen GC.
– Jag ser ett mycket starkt varumärke i abacus® med en fantastisk utvecklingspotential, säger han och fortsätter:
– Det bubblar verkligen kring det här varumärket. Ett svenskt högkvalitativt märke som är allierat med några av världens
mest prestigefulla nätverk. Ryder Cup, Solheim Cup, European Tour, Asian Tour… det är närmast magiskt!
– Abacus Sportswear levererar mode och kläder i absoluta världsklass. I mina ögon handlar det inte primärt om golfkläder,
utan om en kvalitetsupplevelse som lika gärna kan handla om kläder på någon annan arena, menar Henrik Bergqvist.
Han talar i termer av att ”mappa in” positioneringar och affärsmöjligheter:
– Jag tror att Abacus Sportswear har ett helt fritt spelfält på funktionella kvalitetskläder i ett attraktivt prissegment. Jag tycker
inte man ska ta spjärn mot traditionella golfkläder, utan mot de riktigt starka kvalitetsvarumärkena inom mode generellt.
– I ett globalt perspektiv utvecklas golfmarknaden och har goda framtidsutsikter. Abacus Sportswear är i allra högsta grad
en global spelare som ska gå i ledarbollen. Asien är bara ett exempel där golfen expanderar markant och där företaget
redan är med och slåss i toppstriden.
Säger Henrik Bergqvist, tvåbarnsfar, bördig från Skånes östkust men med en 20-årig karriär i bl a Stockholm, spanska
Girona och portugisiska Faro. Och som i tidernas begynnelse spelade på Telia Tour, Challenge Tour med siktet inställt
mot Europa-touren innan den affärsmässiga sidan av golfen tog över.
– Även om jag inte spelar mer än fem-sex rundor per år så håller jag fortfarande spelet uppe ganska hyggligt. Senaste
rundan gick jag till och med under par och känner att jag har en bättre bollträff nu än då. Märkligt, men så är det.