I Ryder Cup spelade Henrik Stenson för en gångs skull utan glasögon.
Det berodde på att hans egenutvecklade kollektion inte riktigt höll måttet.
– Han är perfektionist. Han är väldigt känslig. Kollektionen genomsyras av noggrannhet och han accepterade inte höjden på glasögonen. Det skiljde ett par millimeter som han ville ha justerat. Så vi tog hem och gjorde om dem. Annars skulle han spelat i sina egna glasögon, säger Kenneth Ekblad som jobbar med Henrik Stensons Eyewear.
Kollektionen premiärvisas nu på golfmässan i Malmö men lanseras först nästa år på PGA Show i Orlando.
– Det som är lite unikt och som skiljer det här projektet från måmnga andra är att Henrik Stenson äger bolaget själv. Det är ingen licensprodukt – han är personligen högst involverad i företaget och i utvecklingen av produkterna.
Svensk distributör är MiToo.
– Vi har hållit på med projektet i ett år. Henrik har använt performanceglasögon sedan han var 14 så han har ganska mycket kunskap och erfarenhet. Och den har han använt sig av när han nu tagit fram en egen kollektion.Så vi har gjort vår egen resa med kontroll över produkten och dessutom Henriks personliga engagemang.
Det finns tre modeller: Performance, Street och Optiska.
Performancemodellen har golfslipning. Det är inte bara ljuset man vill skydda sig från. Performance ska ge fördelar som ökad fokusering och koncentration, bättre kontrast och eliminering av reflexer. Det blir vilsamt för ögat.
Tillverkningen sker i Europa.
– Vi har lagt en hel del pengar på att ta fram den linsen. Att vi inte tillverkar i Kina beror på att man där kan få linser med distorsion.
Glasögonen kommer att kosta cirka 1 300 kronor.
– Strax under de dyra, strax över de billiga, som Kenneth Ekblad säger.
Lanseringen av Henrik Stenson Eyewear sker i Sverige, Danmark, USA, Kanada och MENA.