Hjemmet Mortensen AB förvärvar tidningen Golf Digest av TTG Sverige AB. Golf Digest är en av världens ledande tidningar inom golf och ges ut via licens från det amerikanska förlaget Condé Nast.
– Som det ledande förlaget för specialintressemedier så är det ett naturligt steg för oss att även ta en stark position inom golfsegmentet, säger Per Kjellander, VD Hjemmet Mortensen.
Golf Digest vänder sig till den passionerade golfaren och läses av ca 95.000 svenska golfare. Tidningen utkommer med 10 utgåvor per år i Sverige. Tidningen startades i Sverige 1986.
– Golf Digest är ett mycket starkt varumärke bland svenska golfare, vilket är en målgrupp som är viktig för oss. Golf Digest stärker ytterligare vår position inom vårt segmentet ”sport/fritid”, där vi redan har titlarna Åka Skidor, Utemagasinet och Body.
– Jag tror att Hjemmet Mortensen erbjuder den rätta miljön för att fortsätta utveckla Golf Digest, som den nischade specialtidning den är, säger Kerstin Neld, vd på TTG.
– Tre medarbetare följer med i förvärvet och chefredaktör för Golf Digest blir fortsatt Tommy Jeppson, som har haft denna position under de senaste 10 åren.
Formellt sker övertagandet av tidning och redaktion den 1 januari 2009.