Emma Stjernlöf går vidare till nya utmaningar efter nästan fyra år som VD på Röhnisch. Efterträdaren blir Jenny Hansell som från och med oktober 2023 blir ny VD för bolaget.
Jenny Hansell kommer senast från Rapunzel of Sweden där hon som VD i tre år drivit både framgångsrik tillväxt och förbättrad lönsamhet. Dessförinnan har hon bland annat arbetat inom H&M New Business med att lansera och etablera varumärket Afound. Med många års erfarenhet inom försäljning, affärsutveckling och marknadsföring har Jenny utvecklat hög kompetens inom bland annat digital transformation, varumärkesbyggnad, e- handel och omnichannel.
– Jag är verkligen stolt och tacksam över möjligheten att bli en del av Röhnisch-teamet och kunna bidra till ett så pass väletablerat varumärke inom sportsegmentet. Röhnisch har länge associerats med kvalitet, funktionalitet och med en tydlig ambition att möjliggöra för kvinnor att ha en fortsatt aktiv livsstil, oavsett var i livet hon befinner sig. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att fortsätta bygga på det starka varumärket och expandera Röhnisch globalt, säger Jenny Hansell.
Röhnisch är ett anrikt svenskt varumärke med rötterna i gymnastik som grundades redan 1945. Sedan dess har företaget vuxit till ett väletablerat sportvarumärke för kvinnor av kvinnor, med försäljning av tränings- och golfkläder i ett tjugotal länder.
De senaste åren har varit de mest framgångsrika i bolagets historia med tillväxt i alla segment och marknader. Samtidigt har bolaget drivit igenom ett omfattande hållbarhetsarbete, där över 90% av kollektionen nu består av återvunna och hållbara material.
– Röhnisch har varit på en stor förändringsresa de senaste åren och vi har sett tydliga resultat av detta arbete, såväl i omsättning som i varumärkespositionering. Att vid denna tidpunkt få in Jenny som VD känns väldigt bra, jag är övertygad om att hon med sitt driv och sin tunga erfarenhet kommer hjälpa oss ta Röhnisch till nya nivåer, säger Stina Westerstad, styrelseordförande för Röhnisch. •