Hem Folk Hon tar över som VD på Röhnisch efter Fredrik

Hon tar över som VD på Röhnisch efter Fredrik

Emma Stjernlöf tar över som vd på Röhnisch Sportswear sedan Fredrik Röhnisch aviserat att tänker lämna det operativa arbetet på bolaget som varit i hans familjs ägo i tre generationer – sedan 1945.

Emma Stjernlöf kommer närmast från ett arbete på Adidas som nordisk marknadschef där hon jobbat i fem år.

Tidigare har hon varit svensk kommunikationschef på Google.

Emma Stjernlöf tar över i januari 2020.
Röhnisch har en omsättning på mer än 200 miljoner kronor och finns representerade i tjugo länder.

Fredrik Röhnisch är den tredje i släkten som är VD för modeföretaget som bär dess direktörers efternamn: Röhnisch.
För två år sedan såldes 70 procent av bolaget till Sven Hagströmers Creades.
Efter det siktade Röhnisch på att slå sig in i USA samtidigt som man satsar hårt på att bli en konkurrenskraftig aktör i det framtida digitala retail-landskapet.

– Vi hade sett att andra i branschen som blivit en del av något större, och hur de tack vare det kunnat växa. Vårt erbjudande håller på en internationell nivå men vi tror också att det behövs hjälp utifrån för att vi ska kunna ta steget till att bli en internationellt och globalt framgångsrik spelare. Så vi pratade om det genom åren, jag och farsan. När jag arbetat i företaget i 15 år började vi prata mer konkret och sa vi att vi skulle undersöka om det fanns någon partner som kunde var bra för Röhnisch. Det visade sig att det fanns ett ganska stort intresse, har Fredrik berättat.

Han medger att det var ett ganska jobbigt beslut att sälja bolaget.

– När det började bli allvar, att vi skulle släppa majoriteten, inte sticka under stol med att det var emotionellt. När vi hade skrivit på så kände varken farsan eller jag för att gå ut och fira. Det blev lite tom just där och då.

Nu lämnar han alltså VD-posten.

– Efter 19 år i Röhnisch Sportswear är det dags för mig att gå vidare. Det har varit fantastiska år att få följa Röhnisch från det lilla familjeföretaget till ett internationellt ansett varumärke, men nu är det dags för ny energi i VD-rollen. Efter ett par år med stora investeringar i Röhnisch står bolaget starkare än någonsin och jag känner att det är rätt tidpunkt att lämna över stafettpinnen, säger Fredrik Röhnisch i ett pressmeddelande.

Bolaget har de senaste åren satsat på tillväxt där e-handel och digital närvaro varit centrala delar. Målet är att stärka relationen till slutkund snarare än återförsäljare.

– Att som kvinna med tio år i sportbranschen nu få möjligheten att leda ett varumärke som inte bara säljer och marknadsför sig till kvinnor, utan genuint från grunden är skapat för kvinnor av kvinnor, känns helrätt. Med sådan autenticitet i ryggen och ett starkt team har Röhnisch utan tvekan bara börjat sin resa. Jag är så taggad! säger Emma Stjernlöf i ett pressmeddelande.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Folk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu lanserar Titleist sin app för bollutprovning även i Norden

Nu släpper Titleist sin app för ballfitting även i Norden. Den Trackman-kompatibla appen, …