KRÖNIKA | DAN PERSSON
Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Svaret på frågan i rubriken vet vi inte. Vi vet att tappet är stort men inte hur stort.
Medlemmarna utgör alltså de som är medlemmar i en ideell förening ansluten till förbunden.
Vi som är med i så kallade A1-klubbar är inte medlemmar. Vi är kunder. På samma sätt som många av de som är medlemmar i ideell förening som driver golfanläggningen i bolag också är kunder utöver att vara medlemmar. Golfspel är sedan 1990 definierat som en kommersiell tjänst, det vill säga juridiskt jämförbar med att boka ett hotellrum.
Snabb utveckling
Utvecklingen sedan A1 kom i slutet av 1980-talet har varit snabb. I dag finns det ett knappt 100-tal A1:or, men de har väsentligt fler kunder med golf-id än genomsnittet för den ideella föreningen.
Förbundet har ändå valt att redovisa oss som är kunder i en A1:a som »medlemmar« och vi är en del av den fantastiska tillväxt i »medlemmar« som i verkligheten är en mycket snabb nedgång i antalet medlemmar. Möjligen av politiska skäl.
De senaste 30 åren har tillväxten av antalet golfare skett i den kommersiella miljön där vi är kunder. Samtidigt har andelen medlemmar i ideell förening stått mer eller mindre still, eller minskat, sedan 1990.
Den enkla slutsatsen blir att utveckling av golf sker bäst i en kommersiell miljö.
Det är naturligt att så är fallet. Föreningstanken handlar om lika rättigheter, lika behandling av ett kollektiv och ett fokus på idrotten golf som utövas av ett litet fåtal medan upplevelseindustrin handlar om att hantera individ utifrån individens behov för att optimera intäkten.
Bör värnas
Det motsäger på intet sätt det faktum att det finns fantastiskt välskötta, ideella golfklubbar med hög social verksamhet och mycket nöjda medlemmar. Därför försvarar den modellen onekligen sin existens och bör värnas. Dock kräver den en homogen socioekonomisk struktur såväl som sociokulturell struktur för att fungera väl. Sådan är sällsynt.
Golfen är också en väldigt billig idrott för juniorer såväl som för seniorer. Vi betalar en tredjedel för +50 rundor golf per år där vi är kunder, jämfört med äldsta barnbarnets fotbollsavgifter. Han är 13 och hans eget golfspelande kostar en tiondel av hans fotboll.
Förbundet är ett mycket välskött förbund – typ topp 5-6 av landets 70 förbund – och jämfört med andra golfförbund är de topp tio i världen när det gäller elitutveckling där vår ansvarige för tjejerna Fredrik Wetterstrand troligen ligger topp tre i världen.
Den här texten är ingen kritik av förbundet då förändringen av golfen har styrts av samhällsutveckling, teknikutveckling och ökat välstånd.
Bromsar utvecklingen
Sen hade vi troligen haft fler golfare och en golfindustri som omsatt mer om inte förbundets stadgar och kultur hade bromsat utvecklingen. Det är ett konstaterande, inte kritik. SGF måste följa Riksidrottsförbundets (RF) stadgar och den idrottspolitik som gäller och saknar därför förmåga att agera i samma tempo som marknader förändras.
Det senaste förslaget från SGF om begränsat antal golf-id per 18 hål är däremot diskutabelt. Man går emot den modell som golfarna valt, man sätter en obsolet samhällsmodell före dagens samhällsutveckling, alla konsumenttrender som finns och tror att det inte skall skada.
Det kommer att skada golfklubbarnas omsättning. Det är ofrånkomligt.
Nu kommer förslaget från förbundet att gå igenom. Distriktens ombud på förbundsmötet kommer att rösta för distriktens väl och ve, väl medvetna om att de skadar golfen och sina klubbar men egenintresset av egna intäkter väger tyngre än golfens bäste.
Golfen kan växa snabbt
Vi är samtidigt i ett läge där golfen kan växa mycket snabbt till gagn för alla. Det finns två orsaker till detta.
- Vi ökar snabbt i antal juniorer (killar) av okända skäl. Ett kan vara att golfen erbjuder en mycket trygg miljö för medelklassens svenska barn i större städer.
- Teknikutvecklingen där IT-systemen gör »off course« golf ofantligt mycket roligare till låga kostnader.
Tillkommande är kunskapen om att det med bättre åtgärder för att minska churn (antal golfare som lämnar) kan nå 20-25 procent, alltså 10 000–12 000 färre som lämnar. I kombination med 4-5- procentig tillväxt kan det tillsammans ge oss fler än 30 000 golfare varje år.
Den strategi för åren fram till 2031 som SGF nu lanserar bör ha som mål att om 6 år ha nått 750 000 golfare och redan till 2035 en miljon golfare.
Förbundet äger strukturen
Begreppet golfare är då varje individ som spelar golf flera gånger per år på bana, på driving range, i simulator. Antalet medlemmar i ideella föreningar kommer att minska men förbundet äger strukturen för att säkerställa att golfare glatt och villigt köper förbundets produkter och bidrar till idrotten golf.
Nu med årets sista rundor spelade på Gran Canaria under en vecka där vi dessutom betalar cirka 12 000 kronor för tre rundor för oss två och träffar flera andra golfare från Sverige, så kan vi konstatera att värdet av en runda golf i 24 grader och sol i december vida överträffar vad svenska golfbanor tar betalt. Före flyg, lägenhet, taxi icke att förglömma.
Att förbundet i alla sammanhang håller fast vid begreppet medlemmar i stället för att fokusera på att vi får fler golfare har med ideologi att göra. Deras existensberättigande är medlemmar och inte golfare. Det är lite trist med tanke på att klubbarnas överlevnad beror på mängden golfare, inte mängden medlemmar.
Världsklass
SGF kan bara berömmas för det de gör på elitområdet. Det är världsklass och de skall berömmas varje dag. SGF är duktiga på att hjälpa klubbar att ta hand om barn. De har ordning på ekonomi, en god sådan och agerar utifrån sina uppdragsgivares beslut. Vilket de är skyldiga att göra.
Problemet är snarare att de distrikt som bestämmer på förbundsmöten agerar utifrån egna intressen snarare än golfens bästa. Skälet till att distrikten inte styrs av klubbarna är att de inte bryr sig, de har fullt upp med att utveckla verksamheten på sina anläggningar.
Men det stora budskapet är att förbundet borde redovisa utveckling utifrån hur många som är medlemmar i ideell förening och vi andra som är kunder separat.
Då, men bara då, får vi belagt hur duktiga förbundet varit de senaste 35 åren.
Gott nytt 2025!