I höstas ställdes golfmässan in för första gången på 20 år. Men redan i höst vaknar den till liv igen – och den kommer att vara större och mer ambitiös än någonsin tidigare.
Det nya namnet på mässan säger vad det handlar om: Golfens Nordiska Mötesplats (GNM).
Årets stora nyhet är att det inte bara är Golf & Co som ligger bakom mässan. Även andra aktörer kommer att medverka för att göra mässdagarna till en angelägenhet – och mötesplats! – för hela golfbranschen. Hittills har Svenska Golfförbundet och GAF konfirmerat sitt deltagande men fler organisationer kan tillkomma. Likaså har flera reseföretag aviserat intresse för att deltaga på GNM.
Nytt för i år är också att alla utställare under GNM måste vara medlem i Golf & Co.
– Det bidrar till att vi blir en större organisation och att vi med det har större mandat att påverka golfens framtid, säger Johan Devinger, verksamhetsansvarig på Golf & Co.
I dag ingår 28 företag i Golf & Co men Johan tror att branschföreningen inom en snar framtid kan komma att ha mellan 40 och 50 medlemsföretag. Utöver aktörer inom golfen kommer några av de nya medlemmarna att kunna vara researrangörer. Flera arrangörer inom segmentet golfresor har bjudits in redan i år.
– Det är nya tider nu. Förr var Golf & Co en renodlad leverantörsförening, SGLF. Nu är vi en bred branschförening där alla aktörer inom golfen är välkomna.
På sikt är visionerna större än att ”bara” vara en mötesplats för golfbranschen i de nordiska länderna.
– Min förhoppning är att vi 2025 ska vara en europeisk mötesplats. Vi sneglar mot och hämtar inspiration från golfmässan i Orlando. Vår målbild är att skapa ett arrangemang likt denna, men i ett europeiskt format. Men det första steget är att göra mötesplatsen självklar för aktörer i norden.
Mässveckan börjar med Golfstoremässan, måndag till onsdag. Därefter tar Golf & Co över och genomför GNM torsdag och halva fredagen innan det är dags för ProQuality resten av fredagen och lördag.
ProQuality har alltid hållit till i Falkenberg men har nu valt att förlägga sin mässa i Malmö i anslutning till GNM.
– Det är verkligen nya tider, säger Johan Devinger. Idag har alla fokus på vad som är bra för hela golfbranschen och jobbar tillsammans för att skapa lönsamma synergieffekter. Ett exempel på att vi är på god väg är att både Golfstore, ProQuality och Dormy har valt att bli medlemmar i Golf & Co, något vi är mycket glada över.
Hur ska ni få de nordiska länderna att förstå att de är välkomna?
– Vi måste vara bra på att se till att budskapet och information om GNM når ut ordentligt i alla led. En hel del ansvar vilar ju på leverantörerna, men självklart har även Golf & Co centralt ett stort arbete att göra här.
Johan Devinger tror att mässan 2019 blir ett viktigt år för att nå den framtida målbilden.
– Redan år 2020 ska vi ha nått en bra bit på väg. Redan i år har vi ju fått med alla branschorganisationer utom SGA och alla driver verkligen på framåt. Så nästa år har vi en produkt som är färdig att visa upp. Och om fem år har vi nått ännu längre! Jag hoppas på en europeisk mötesplats i Malmö där hela Europa flyger in. Och det bör inte behöva vara omöjligt.